24 oktober 2018

Een ander Nieuwesluis dan in mijn diensttijd



Ik had zelf andere plannen maar een klein verzoekje om even voor “oppas” te spelen hebben de rijrichting de andere kant opgestuurd. Geen probleem, vanmorgen nog een heel klein beetje neerslag en vanmiddag was het droog en kon ik zelfs op en neer met de Quest. Het ging vandaag richting Breezand en terug via een ander route, dat is een “aangeboren afwijking” denk ik maar ik heb er vrede mee.
De lucht begon wel wat donker te worden boven het Oude Veer bij AnnaPaulowna maar regen kwam er niet van.

Na Anna Paulowna kwam ik in Wieringerwaard en dan langs Nieuwesluis. Als ik die naam lees of hoor denk ik altijd nog aan de tijd dat ik mijn dienstplicht moest vervullen, lichting 59-6, al 58 jaar geleden. Op een dag, dat er weer een lichting afzwaaide in “De Oranje kazerne” in Schaarsbergen, werden de spullen ingeleverd bij de foerier in de z.g. rustkamer, ik zie het nog zo voor me. Wim Engelfriet bijgenaamd “Midas” stond voor de deur bij de foerier toen de kaptein verscheen, “Wat gaan we doen Engelfriet”, “Inleveren Kaptein” en toen kwam het “Dat dacht ik niet jij gaat eerst nog een maand naar Nieuwesluis wegens slapen tijdens je wachtdienst”. Ik heb nog nooit iemand zo zien schrikken hij zakte terplekke bijna in elkaar met tranen in de ogen. Zodoende vergeet ik die naam nooit meer, zo ging dat in die tijd en later was ik zelf hulpfoerier en heb echt de “rustkamer” meegemaakt. Even verder werd er nog land omgewerkt met de hakenfrees en de meeuwen ontbreken dan niet, na 41 km was ik weer thuis en heb toch nog even genoten.

2 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Nieuwe Sluis, ja die naam ken ik ook nog uit de diensttijd. Mijn lichting was precies 20 jaar na die van jouw, 79-6, alleen zal jij nog iets langer gediend hebben denk ik, ik mocht na 14 maanden de vrijheid weer in..........Zo'n typische dienstklopper, die kapitein, bah, wat had ik een hekel aan dat soort lui......

Groeten, Adri.

rob, nieuwegein zei

Omdat ik daar uit de buurt kom, het is Nieuwersluis!