22 oktober 2018

Het "Noorden is niet zo bar"



De weken volgen elkaar op net als de maanden en jaren en zo is het vandaag alweer 22 oktober maar nog steeds is het vreemd dat de zon zich weer volop laat zien in het “barre Noorden”, oftewel de kop van Noord-Holland. Maar dat het prettig is kan ik een ieder verzekeren, heerlijk even een klein rondje wegtrappen.
In Middenmeer worden de sloten netjes gemaakt met speciale voer/vaartuigen. Ik was al een poos niet bij Kees van Hattem geweest dus even op en neer naar de Smaragd in de Heerhugowaard. Nou ja, op en neer wordt bij mij meestal met een extraatje, anders is het maar een goeie 40 km heen en terug en dat is wel erg karig met dit mooie weer.
Kees had het rijk alleen, Marian was niet aanwezig maar koffie had hij binnen de kortste keren. De tuin en toebehoren hebben bij Kees vaak prioriteit, van alles en nog was is er in een groeistadium van jong tot volgroeid daarnaast heeft Kees ook een toom kippen van diverse pluimage. Als ik weer opstap geeft Kees nog aan: “De Middenweg is afgesloten hoor dus je moet omrijden” geen nood er gaan vele wegen naar “Rome” en zo kwam ik weer eens op een ander pad dan de standaard route. Na enige omzwervingen kwam ik weer op herkenbaar terrein, langs de ringvaart naar Avenhorn.




Op de Walingsdijk passeer ik een lange smalle brug die de Mijzerdijk en Walingsdijk met elkaar verbinden. Het leek me rustig genoeg om te onderzoeken of ik, als dat zo uit zou komen, met de Quest hier gebruik van zou kunnen maken. Al passende en draaiende staat het voor mij vast, hier loop ik gewoon vast met de Quest geen doorkomen of draaien mogelijk. Bij Heerhugowaard omrijden, bij Avenhorn omrijden bij Twisk omrijden, ze zijn overal in de weer om het verkeer te ontregelen en het lukt ze ook nog.
Door deze wijzigingen kwam ik langs natuurgebied Twik/Oostermare waar laatst nog weer iets is “bijgebouwd” ten behoeve van de natuur, de betekenis heb ik “helaas” niet onthouden al stond het in de krant. Alles met elkaar een zonnige rit van 72 km door het “Barre Noorden” zoals sommigen soms denken, het was heerlijk en niet bar.

Geen opmerkingen: