28 februari 2024

Een echt op en neertje van ruim 250 km

De terugreis vanaf Oudemirdum

Het is een dubbele reis geweest heen en terug bijna dezelfde route en wel op en neer naar Friesland, Oudemirdum was eindbestemming en vertrek, ik was uitgenodigd door mijn dochter om daar te overnachten en de volgende dag weer naar Middenmeer te fietsen. En zo is het ook gegaan heen  124 km en terug door een klein ommetje 130 km, gisteren heerlijk zonnig weer en vandaag over het algemeen zwaar bewolkt met een paar spatten miezerige regen.

Op de heenreis was het eerste wat opviel de oranje lucht in de polder, de volgende stop was bij Trintelhaven op de dijk na ongeveer 42 km .

Na Lelystad kwam de Maxima centrale al snel inzicht ook de Ketelbrug was nog op dezelfde plaats.

Nog een aantal kilometers later reed ik door Lemmer en zag nog wat schaapjes en een paar alpaca’s alvorens ik het erf bij de familie op reed op de grens van het dorp. Het was gezellig met de familie en ’s avonds hebben we nog een hele leuke film bekeken. Na een goede nachtrust en een prima ontbijt ging ik weer richting Middenmeer.

Langs de Ketelmeerweg vroeg ik mij af wat deze borden langs de weg inhielden, rood met een zeilboot erop, t.z.t. kom ik daar nog wel achter

. En zo kwam ik weer bij de Ketelbrug om eronderdoor te fietsen langs het water. Het is eigenlijk droog maar af en toe hingen er druppels aan beide spiegeltjes dus het was niet zuiver droog.

Hier en daar zag ik nog iets van de bewerking van de zeebodem waar grote kolossen van windmolens en dergelijke worden gebouwd.

Op de dijk vanaf Lelystad passeerde ik weer de ”gedenksteen” van de plaats waar de dijk is aangesloten op de andere kant zodat er voor het verkeer een nieuw traject was “geboren”.

Eén van de laatste hindernissen was op Onderdijk waar een beerput werd leeggezogen maar helaas moest de wagen dwars over de weg staan omdat anders de slang tekort was volgens de man die vertelde dat het niet anders kon.

Thuis gekomen na deze tweedaagse stond er ruim 250 km op de dagteller en een miniem verschil met de GPS, die met veel plezier zijn afgelegd. Klik de link maar aan

Corn-Dolly zei

Lekker stukkie gefietst. Super weer. Die rode borden kan met een schip of met een vliegtuig(WW2) zijn. Op die plek liggen of lagen resten van schepen/vliegtuigen die bij het droogmalen aan de oppervlakte kwamen. Sommige zijn geborgen of geconserveerd. Andere liggen er nog. Meestal afgedekt met een heuvel.

Kees zei

Tussen Andijk en Hoogkarspel staat ergens (ik denk langs de Driehuizen) zo’n bord met een vliegtuig erop.