09 april 2009

Geen Paasei





Bijna is het zo ver, de “Texel-toer”, morgenochtend om 9 uur is het vertrek gepland vanaf Matthijs Leegwater aan de Beukenlaan 15e in Twisk. Ik ben echt benieuwd hoeveel dapperen zich zullen wagen aan het ritje van +/- 140 km voor een aantal zal het wat meer kilometers betekenen en voor anderen misschien een paar minder omdat zij onderweg aanhaken of in het andere geval van ver komen. Een paar weken geleden hebben Kees en ik dat rondje ook nog even proef gereden, toen was het koud en een harde wind, voor morgen lijkt het echt voorbeeldig fietsweer. Zo ook vandaag, eerst heb ik thuis de zaken weer op orde gebracht door als een soort “Miep Kraak” door de woning te gaan, alles afstoffen enz. enz., de vrouwen herkennen dit wel en mogelijk ook wel een paar alleenstaande mannen, het is af en toe nodig en vandaag ook de ramen buitenom gewassen en gelapt, alles is weer klaar. Het was vanmorgen vanaf half 8 tot half 11 even flink aanpoten en toen was ik pas aan mijn eerste bakkie koffie toe. Daarna wat eten , omkleden en even de benen strekken over een klein rondje van net 63 km. Ik heb al een keer aangegeven dat ik van mening ben, dat er enorm veel ganzen en zwanen zijn. Het idee is vandaag alleen maar versterkt, op zeker 4 of 5 plaatsen heb ik zwanen gezien die op een nest zaten al dan niet met eieren. Vroeger, ja wat is vroeger, ik durf wel voorzichtig te zeggen toen ik een jaar of 7 a 8 oud was, dus zo’n 60 jaar geleden, als je dan een zwaan wist te zitten die op eieren zat dan wist de hele jeugd op het dorp het en werd het als een uniek verschijnsel gezien. Niemand mocht in de buurt van het nest komen want anders ging het mis met de broederij. Tegenwoordig “stikt” het van die grote witte beesten, soms zijn ze ook wel een beetje smerig zoals op de foto en ze broeden op de simpelste plekken, ook vlak langs de weg. Op de weg door Bobeldijk stonden op een bepaald moment een paar auto’s stil en toen ik dichterbij kwam zag ik wat de oorzaak was, twee grote zwanen die gewoon bleven staan en zodoende het verkeer behoorlijk hinderden. Ik had zodoende rustig de tijd om er een paar foto’s van te maken, drie zwanen, nog één op de weg, één in het water en nummer drie op het nest. Die op het nest zat ging, toen ik stopte, overeind en zodoende kon ik ook van het broedsel een foto maken, er lagen 4 grote eieren en geen van die vier zal fungeren als “Paasei”.

Geen opmerkingen: