02 april 2015

Rit in "opdracht"









Het is nog tamelijk “koel” vanmorgen om niet te zeggen  “’t Is hartstikke koud” of ik ben echt een “watje”, maar ’t hield echt niks over. Ondanks dat de “Tulpenboom” op het punt staat om te gaan bloeien. Ik had me voorgenomen om het verzoek van Kees Schouten op te volgen en de op/afrit bij Fietsknooppunt 80 te onderzoeken. Dus op naar Wijdenes een klein dorpje langs de dijk van het IJsselmeer tussen Hoorn en Enkhuizen. In Nibbixwoud liep nog een mevrouw met 3 honden, allemaal los en zelf had ze een aantal riemen in de hand met gevolg dat er twee van de drie de aanval inzetten op de Quest, schreeuwen en afremmen hielp wel en toen ik aan die mevrouw vroeg : “Waarom heeft U ze niet aangelijnd” kreeg ik als antwoord “Waarom zou ik” “Nou omdat ze een gevaar vormen in het verkeer” heb ik toen geantwoord en wat kreeg ik toen te horen, “Jij bent het gevaar en niet mijn hondjes”, dan is het tijd om verder te gaan, met zulke figuren valt geen zinnig woord te wisselen. Heen heb ik de kortste route genomen en kwam Wijdenes binnen vanaf het Noorden. De eerste aanwijzing naar knooppunt 80 kwam ik tegen aan het begin van de Zuideruitweg in het dorp, dan doorrijden richting de dijk langs de camping . De op/afrit naar de richting Hoorn is verplaatst dus fiets ik een kleine kilometer onder aan de dijk in die richting om daar bovenop de dijk te komen, helaas hier staat geen aanwijzing naar nr.80 en fietsers die vanaf Hoorn komen zijn geneigd om bovenop de dijk te blijven fietsen en kunnen dan pas linksaf als ze de afslag naar de Zuideruitweg al zijn gepasseerd en moeten dan scherp linksaf om de afslag te nemen die uit de richting Enkhuizen wel goed te nemen is er waar bovendien wel een aanwijzing staat naar nr.80 met plattegrond beneden op de T-splitsing naar Wijdenes. Zo, ik hoop dat Kees hiermee is geholpen en heb mijn ritje vervolgd richting de thuishaven in Middenmeer, de straffe wind blies nog behoorlijk en “De Ambtenaar” draaide in een vlot tempo zijn rondjes maar de baden van de windmolen buigen toch aardig naar achter bij deze wind. Als ik weer thuis ben staat de teller op 66 km die vlot zijn weggetrapt maar met wat hogere temperaturen zou wel prettiger zijn.

3 opmerkingen:

Belle zei

Hogere temperaturen zitten er eindelijk aan te komen. Volgend weekend al wat meer zon en in het weekend na Pasen wordt er 19 graden verwacht! De "dame" met de honden, wat een a-sociaal! Daar tegenin gaan heeft inderdaad geen enkel nut. Desondanks: fijne Pasen,

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Vandaag ook een 60 km weggetrapt, en ook hier was het net onder nul toen ik wegreed........
Ik was wat verrast door de foto van de bloesem, zelf kwamen we vanmiddag tijdens een wandeling nog in de sneeuw terecht!
Hoewel, er komen nu ook groene knoppen aan de bomen, dus de lente komt voorzichtig deze kant op....

Groeten, Adri.

Wijnandt zei

Ook hier in de Veenkolonieën is het erbarmelijk weer. Het vereist oplettendheid om tussen de ergste buien en windstoten door nog wat nuttig/noodzakelijk tuinwerk te doen. Fietsen hier is echt niks...
Het is frappant dat veel planten, heesters en bomen onverstoorbaar bezig zijn met uitlopen. De tuin biedt een onmiskenbare voorjaarsaanblik. Wij genieten daarvan en blijven hopen op normaal lenteweer met normale temperaturen :-)