08 september 2015

Twee keer een dijk en toch niet rondom.











Ja, nu ben ik wel beide dijken over geweest maar nog geen rondje IJsselmeer gedaan. Het was gisteren net als vandaag heen en terug langs bijna dezelfde route, het eindpunt lag gisteren in Dronten en vandaag in Oudemirdum. Een standaard ritje zou je kunnen zeggen, weinig verkeer en af en toe een paar spatten regen. Bij Bianca was er net als altijd een heerlijk bakkie en later hebben we samen nog een broodje gegeten, Siebo naar zijn werk en de kinderen naar school. Bianca had al een hele poos een kippenhok maar nog geen kippen dacht ik maar dat is achterhaald, ze kwamen als piep kleine hennetjes en nu zijn ze al aardig op weg om volwassen te mogen heten. Het zijn z.g. baardkrielkippen en inderdaad er is er één bij die al iets van extra veren onder de kop laat zien. Op de heenweg zag ik ze al staan, bij verschillende huizen staan “smurfen” in de tuin met blauw-witte vlaggetjes, het zal wel ergens mee te maken hebben maar voor mij is het onbekend. Op de terugweg langs de dijk moet ik toch een keertje gas terug nemen, de schapen blijven staan waar ze staan maar gelukkig kreeg ik vrije doorgang. Op de kop van de dijk staat een meneer met een enorme verrekijker op statief, die vogels en zeehonden bekijkt op het Wad en zo halverwege zie ik op diverse plaatsen al weer echte herfst aankondigers staan, paddenstoelen. Vanmorgen bij Den Oever was de brug afgesloten en moest ik naar de andere kant via een omleiding en toen dacht ik, dan is het aan de Friese kant klaar, maar nee hoor ook daar is het nog steeds over één brug via de omleiding dus terug maar weer door een smalle doorgang. En visliefhebber als ik ben kon ik de viskiosk in Den Oever niet zomaar voorbij rijden dus even een bakkie kibbeling en daar stond een meneer die alle aandacht had voor de Quest met even zovele vragen, zelf had hij ook een hobby, een Porsche 968, de enige in Friesland, zo vertelde hij. De man vertelde er van alles over en ik kon het slechts aanhoren omdat ik niet zo van de auto ben en hij kwam uit Bolsward, toegegeven het was een mooie rooie auto. Thuis was het weer net als altijd ietsje, over de 160 km, wel te verstaan mooie ontspannen kilometers.

Geen opmerkingen: