03 juli 2017

Alarm Alarm de dijk gaat dicht voor 18 maanden



Gezien het aantal foto’s zou ik niet te veel moeten schrijven, maar toch even hier en daar een toelichting. Het is duidelijk dat er voor vandaag een rondje over de dijken op het programma stond en daar ben ik achteraf blij om want hoe krijg je anders de informatie die ik op dit rondje bij toeval heb opgedaan.
De voorlichters


Bij Trintelhaven zo “halverwege” de dijk Enkhuizen – Lelystad werd ik staande gehouden door twee mensen die in opdracht van de wegbeheerder mij een aantal vragen hebben gesteld over de mogelijke service die zal worden geboden als de dijk dicht gaat voor in totaal anderhalf jaar plus minus 18 maanden. Hoe vaak gaat U over deze dijk, recreatief of werk enz. als de dijk dicht is zijn we van plan een pendelvoertuig in te schakelen zou U daar gebruik van maken, ik niet met de Quest, veel te bang voor schade en ik laat hem zeker niet achter op de dijk bij Trintelhaven, om kort te gaan, voor mij geen optie om de dijk te nemen in de periode van onderhoud, als ik dan naar Oudemirdum wil moet ik heen en terug over de Afsluitdijk en kan dus niet meer rond. En als ik naar Velomobiel in Dronten zou gaan moet ik nog bedenken hoe ik dat ga oplossen. Tot zover mijn nieuws dat bij velen zal inslaan als een bom, ik denk maar aan “mijn vriend van langs de weg” Albert van Dijk, die een aantal keren per week zijn rondje maakt vanaf Kampen en dan over de dijken weer op huis af gaat en hij wordt a.s. woensdag 93 jaar en “bromt” nog zo’n 1000 km in de week. Ik heb een grenzeloze bewondering voor deze man.
Spreekt voor zich

De brug bij Lelystad

Even de was drogen

Zware "jongens"

Dan nu even over wat er nog meer was onderweg, de herinneringssteen die Ton ten Brinke onderhoud, de plaats waar deze dijk werd gesloten, de brug en sluizen bij  Lelystad, een jonge aalscholver die zijn verenpak droogt en wederom de mannen o.l.v. Johan van Dijk (jongste zoon van Albert van Dijk) de steenzetters, ’t blijven zware “krengen” in mijn ogen.
De Ketelbrug

Onderhoud op de scheepswerf 

Het monument op Urk voor alle verdronken vissers
Dan onder de Ketelbrug door richting Urk waar de scheepshelling bezet is voor onderhoud en toen ging het weer mis, het fietspad naar de dijk langs het IJsselmeer is afgesloten voor onderhoud dus een alternatieve route zoeken en dan kom je weer door plaatsen waar je normaal gesproken nooit zou komen.
Het hek is echt dicht dus omrijden

Met het pontje OVERZETTEN

De toren bij Spannenburg
Na Lemmer het volgende probleem, nog 8 km naar Oudemirdum maar door wegonderhoud een stukje omrijden, 18 km extra maar, overzetten met een pontje en via Spannenburg en Tjerkwerd naar Sondel enz. tot  ik op bekend terrein kom vlak voor Oudemirdum. Bij Bianca is het net als altijd gezellig en na koffie, koek en een lunch met gebakken eitje en ham ben ik weer klaar voor de thuisreis, nog 80 km.
Ze zijn maar met 4 dus breder kon niet

Onze zuiderburen 



Het gaat allemaal voorspoedig tot ik op de Afsluitdijk kort voor Den Oever een groep ligfietsers zie aankomen, stoppen foto’s maken en even wat informatie uitwisselen ze komen uit België en fietsen vandaag vanaf Texel richting Stiens om later naar het Zuiden af te zakken langs de Duitse grens en dan weer afbuigen richting Dronten, een hele rit. Ik ben na zo’n 20 km thuis waar de teller voor vandaag 216 km bij elkaar heeft gespaard.

1 opmerking:

Wilco Pompert zei

Hoi Pé, het ziet er naar uit dat een rondje wat langer gaat worden :-). Afgelopen vrijdag niets van gezien. Had naar de uitspanning halverwege de dijk gewild, maar die was slechts open tussen 10 en 14.