14 augustus 2018

Dijkentocht nu het nog kan



Even op de oude toer, rondje om nu het nog kan. De berichten waren gisteravond goed dus meteen plannen om de volgende morgen mijn kans waar te nemen. Om 7 uur ging ik van huis en reed richting Wieringerwerf om de wind niet al te ongunstig te hebben.
Een vreemde lucht in aantocht

Ik geloof nooit dat het droog blijft

  De lucht werd van minuut tot minuut donkerder en de kans dat ik het niet droog zou houden begon steeds meer vorm te krijgen, we zullen wel zien gewoon doorrijden. Ik begon aan de Afsluitdijk met grote vreze, een “donker gordijn” kwam steeds dichterbij maar wonderlijk genoeg geen spatje regen, wel waren de wegen in Friesland allemaal nat met plassen langs de weg dus daar is het dus gevallen. Bij Bianca koffie met koek en samen met Thimo en Bianca zitten kletsen over de vakanties die achter de rug zijn en de voorbereidingen van Thimo voor zijn nieuwe school in Leeuwarden. Voor vertrek nog even gecontroleerd op buienradar hoe het mogelijk zou worden, het blijft droog, maar de wind is ondertussen “pittig” aan het worden.
De brug in Emmeloord


De Ketelmeerweg brengt me bij de Ketelbrug
Ik neem de weg door de Noordoostpolder via Emmeloord waar ik voor de eerste keer moet stoppen voor de brug die omhoog staat. Vanaf de Ketelmeerweg zie ik de brug al dichterbij komen en na de brug ga ik langs het water en de “windmolens” naar Lelystad.
"Bouwsteentjes"

Langs het lijntje worden de basaltblokken geplaatst
na de vakantie gaan ze weer door.

Ik nader de toren bij de sluizen van Lelystad

Al de stenen van rechts moeten nog op het talud links
worden geplaatst en dan met een teerachtig gietsel worden vastgelegd.
Ik stop nog even bij de basaltblokken die langs de kant liggen, Johan en Nollie hebben nog vakantie maar alles ligt en staat er nog dus ze kunnen zo weer aan de bak, trouwens wie zou er hier wat weghalen ’t is allemaal veel te zwaar voor mensen zoals wij, nee, steenzetters moeten wel super sterk zijn, wat een brokken die allemaal met de hand worden verwerkt. Bij Lelystad even wachten op de brug die ook omhoog staat en dan de kale dijk op.
Meer fietsers

En zelfs een miniauto
Het leek stil maar op het laatste stuk werd het nog een min of meer druk met fietsers en een “miniauto”. Na Enkhuizen door Westfriesland  op naar Wervershoof, Medemblik, en dan Middenmeer waar deze keer 207 km zijn verzameld op de teller.


Geen opmerkingen: