09 augustus 2010

Je ziet en hoort van alles onderweg als je maar oplet.






Even een rondje door de regio rijden was vanmorgen mijn plan, de koffie had me heel goed gesmaakt en dan is het meestal snel het vaste ritme, omkleden, fiets naar buiten, attributen erin en van start. Eerst naar Medemblik bij Leo Smit een km-tellertje halen om op mijn laatste aankoop te monteren en vervolgens richting Oostwoud mogelijk is Jan Geel weer thuis van vakantie dan zouden we samen misschien een rondje kunnen maken. Aan het einde van de weg waar ik reed zag ik een paar hardlopende dames ze naderden de afslag, een T-splitsing, gaan ze links of gaan ze rechts, het leek me verstandig even op de claxon te drukken om ze attent te maken op naderend “geel gevaar”. Er werd onmiddellijk gereageerd door even om te kijken en toen zag ik dat één van de atletes een familielid was. Leida Schoutsen de oudste dochter van mijn oudste zus. Uiteraard stoppen en even kletsen, ik wist nooit dat er meer sportievelingen in de familie waren. De dames waren in training voor de Dam tot Damloop die op zondag 19 september voor de 26e keer wordt gelopen. Verder naar mijn geplande doel, ik zag nog weinig leven bij Jan dus maar weer verder door het natuurgebied tussen Hauwert en Wervershoof , in het laatst genoemde dorp zag ik mijn zwager staan dus weer stoppen en even bijkletsen. De vervolg route ging via de dijk langs het IJsselmeer naar Andijk en Enkhuizen. Na Enkhuizen kris kras door een stuk West-Friesland en via Venhuizen en Hem waar ik Jan Imming nog weer een keer tegen ben gekomen die ook met de driewieler op pad was dus weer stoppen en kletsen, je ziet, hoort en spreekt van alles langs de weg zeg ik altijd. In Hem zag ik het tuinbeeld staan wat ik jaren geleden ook al eens gefotografeerd had voor het West-Frieslandspel, twee jongens en een trap. Na dit “modernere standbeeld” leek het me leuk om ook de “Scheepsjongens van Bontekoe” maar weer eens met een bezoekje te vereren, ze zitten en staan er nog steeds onbewegelijk, Hajo, Rolf en Padde. Als je wat meer afstand neemt kan ook de Hoofdtoren erbij op de “prent” een bouwwerk uit 1532. vervolgens een klein stukje langs de dijk en door Grosthuizen weer naar Avenhorn enz. om na 103km weer thuis te staan.

Geen opmerkingen: