04 mei 2021

Ook een Quest heeft onderhoud nodig

 

Een wind/stormdag heeft toch ook weer z’n voordelen, uitgesteld onderhoud komt nu aan de beurt. Ik had me er al op ingesteld dat er dinsdag, dus vandaag, niet gefietst zou worden, gisteren nog een leuk rondje gemaakt en vandaag dus datgene doen wat ik eigenlijk al een tijdje van plan was. Heel simpel de o-ringen vervangen die onder de stoel zitten om het kettingwiel. Eerst de auto naar buiten en dan alles in “stelling” brengen om de operatie te starten. Een paar heel dunne vinyl wegwerp handschoenen aan en dan aan de slag.



Het is goed te zien dat de 0-ringen aan vervanging toe zijn als ik de kap eraf heb genomen vervolgens de twee boutjes onder de Quest er uit draaien en gelijk het tandwiel afremmen bij het omhoog komen. Ik heb de tyraps die om de kettingbuis en het kettingwiel-asje  zitten mooi op z’n plaatst laten zitten en met een puntsteker/priem de o-ringen eraf gedraaid of geprikt en vervolgens de nieuwe er weer over gedraaid en op z’n plaats gezet.


 




Duidelijk is te zien dat er nogal wat verschil zit tussen oud en nieuw, de groeven in de oude o-ringen zijn ontstaan over een periode van 2 november 2020 tot vandaag 4 mei 2021 dus elk half jaar even klussen. Vervolgens alles weer op z’n plaats zetten de schroeven weer in het asje draaien meteen de ketting even smeren en, ondanks het stormachtige weer, een proefrondje van een paar kilometer. Hij is weer geruisloos en als het weer beter wordt in de loop van de week mag hij weer met me mee, of ik met hem.

Geen opmerkingen: