09 september 2021

De "Grijze golf"

 


Het is me eigenlijk nooit eerder opgevallen, na de schoolvakanties komt de “Grijze golf”, een uitspraak van mijn dochter al jaren geleden. Ze heeft al jaren een zomerhuisje in de verhuur, (www.vakantiehuisje-gaasterland.nl) en al vertellende hier over viel het woord “grijze golf”. “Pap dat zijn gewoon de oudere mensen die nu vakantie vieren”. Vandaag heb ik ervaren dat dat echt zo is, overal waar ik vandaag reed kwam ik ze tegen, bejaard en grijs en naar mijn mening weinig ervaring langs de weg. Allemaal elektrisch en zoeven met zo’n fiets, geen besef van links of rechts rijden, zelfs met z’n drietjes naast elkaar. Het is allemaal goed gegaan op mijn toertje van Middenmeer naar Zwaag en toen het HEM-rondje er achteraan maar het was extra oppassen met zo’n “Grijze golf”.


De start was prachtig vanmorgen, nog geen kilometer van huis kwam ik Huub van ’t Westende tegen die een rondje met zijn viervoeter deed. We hadden elkaar al jaren niet gesproken en bij toeval gebeurde dat vanmorgen en eigenlijk was de tijd tekort. Maar goed als je dan weer verder gaat bedenk je dat je nog van alles had willen vragen, volgende keer maar wat meer tijd nemen. Mijn route gaat vandaag eerst richting Zwaag, iets afgeven en dan het bekende rondje er maar aan vast plakken.



Het gaat allemaal weer soepel en binnen de kortste keren snor ik over de dijk vanaf Hoorn  richting Enkhuizen. Het is opvallend druk op het IJsselmeer vooral als ik kijk, bij Enkhuizen, in noordelijke richting.

Via de dijk kom ik langs “De Ven” , de vuurtoren die binnenkort toch een flinke opknapbeurt zal krijgen als ik de krantenberichten mag geloven.

Later zie ik bij Wervershoof hoe het gemaaide gras, wat al een tijdje ligt, door de hakselaar gaat en de ruimte wordt ingeblazen. Alles met elkaar weer een leuk rondje van in totaal net 94 km plezier maken.

1 opmerking:

Kees Schouten zei

Ik zag je gaan toen ik in Enkhuizen op het terras tegenover het station zat. Ik reed ook het HEM rondje.