14 april 2008

De natuur veraf en dichtbij.







Vanmiddag weer eens een vrij rondje, wat is dat, een “vrij rondje” , nou laten we stellen dat zoiets voor mij een rondje wordt waarvan ik het begin en het eind nog niet kan inschatten. Ik weet niet waar ik terecht zal komen en ook niet waar ik heen zal gaan. Dus gewoon achter mijn neus aan, richting Medemblik en toen ik daar bijna was kwam het idee bij mij op om weer een keer alles langs de IJselmeerdijk te fietsen, het z.g. HEM rondje Hoorn, Enkhuizen, Medemblik maar nu in omgekeerde volgorde dus beginnen in Medemblik. Alles gaat prachtig, de wind schuin achter op de meeste stukken en weinig of geen wandelaars met honden langs het fietspad op de dijk. Op het stuk tussen de vuurtoren “De Ven” aan het einde van Andijk, en Enkhuizen is al jaren een aalscholverbroedkolonie, er werd al weer flink genesteld zo te zien, gelukkig komt de wind voor mij uit de goede richting en ruik ik niets, als hij straks weer eens uit het oosten komt is de stank hier niet te harden. Door Enkhuizen ging alles heel rustig, langs Sprookjeswonderland, langs de viasafslag en de haven, dan bij het station langs en zo weer richting Broekerhaven om daar weer de dijk te pakken, mooi niet dus. Een groot rond wit verkeersbord met een rode rand verbood alle verkeer op de dijk dus toen mijn pad maar wat verlegd en hier en daar binnendoor richting Hoorn, overigens een prachtig fietspad waar ik geregeld tussen de 40 en 45 km probleemloos de gang er in kon houden. Omdat ik nu toch van mijn route afweek kon ik wel even langs wat familie gaan, de eersten in Westwoud waren niet thuis, de tweede in Blokker waren er wel, bij de derde op Zwaagdijk lag de éne helft net nog niet in de “lappenmand” zijn vrouw wel en de volgende op Onderdijk was ook niet thuis. Zo zie je maar een grote familie waar af en toe iemand thuis is en ook wel eens een griepje de ronde doet. Tussen Zwaagdijk en Wervershoof zat een zwaan te broeden op nog geen 2 meter van het fietspad dus even stoppen en een paar foto’s maken. De broedende zwaan had bewaking van de partner want ik stond nog maar amper stil of de assistent stond ook al naast het nest. Na goed 80 km was ik weer op de thuisbasis aangekomen en kon ik gebruik maken van de douche voor mijzelf en de wasmachine voor de kleding om eventueel morgen weer schoon van start te kunnen gaan.

Geen opmerkingen: