15 april 2008

Landbouwverkeer en reigerkolonie.




Gewoon weer een toertje gemaakt door de polder en iets daar buiten, het was al tegen half 12 toen ik zo ver was dat ik aan fietsen kon gaan denken, dus eerst nog maar even iets eten en dan omkleden om vervolgens de fietsbanden even te controleren op voldoende spanning. Alles was nog behoorlijk, voor heb ik beide banden van iets onder de 6 naar 6,5 atm. gebracht en achter was hij nog op 5 rond dus die kreeg geen extra’s. eerst maar richting Zuidoostbeemster, even een waterpas brengen omdat er t.z.t. een opstaand randje iets moet zakken en het daarna ook weer netjes vlak moet worden ingegraven. Op 2 km van huis werd de vrije doorgang een “beetje” geblokkeerd door wat men vandaag de dag een “normaal” landbouwvoertuig/werktuig noemt, oordeel zelf op een ca. 6 meter brede weg. In Zuidoostbeemster een “bakkie” gedaan en weer verder, de rit ging vanaf dat adres via Middenbeemster en De Rijp naar Alkmaar en via het z.g. “Park van Luna” later door de Heerhugowaard en naar de Obdammerdijk in Obdam. Ik was er op attent gemaakt dat er bij de boerderij van de familie Sinnege (meen ik) een soort reigerkolonie was waar alle jaren ijverig werd gewerkt door de reigerfamilies om hun soort op peil te houden. Om deze tijd is het goed mogelijk om een doorkijk te krijgen in de boom die is uitverkoren, straks, als er voldoende blad aanwezig is, zie je niets meer. Dus even een plaatje maken en vaststellen dat er maar één reiger te zien was. Na goed 100 km was het weer afgelopen en was het totaal op 26.380 km gekomen.

Geen opmerkingen: