28 april 2008

Quest bij de vis i.p.v. boter.




Uniek, tenminste zo heb ik dit vanavond ervaren. Omdat ik op tijd klaar was met de afwas en wat klusjes in en om huis en het weer nogal uitnodigend was ben ik vanavond nog even een ommetje gaan maken. Deze keer via Slootdorp naar Westerland op Wieringen dan naar Hippolytushoef en verder naar Stroe. Iets voor Den Oever via de Vattropperweg langs de dijk naar het eindpunt op Wieringen bij de haven en juist daar, op de Vattropperweg viel mijn oog op iets speciaals. Ik was er al voor bij dus in de remmen en terug “Flintstonen” het was maar een 20 tal meter en toen kon ik draaien naar de boerderij van, naar later zou blijken, Klaas de Haan aan de Vattropperweg 9. Ik had het goed gezien, er hing vis aan de “waslijn” te drogen. Aangezien ik voor een net plaatje het erf op moest en ik de man zag lopen heb ik eerst gevraagd of ik er een paar foto’s van mocht maken, Nou dat was helemaal geen bezwaar, hij stelde het zelfs zeer op prijs en wilde graag dat hij er ook op kwam met dat “gele ding erbij” want zo vertelde hij, hij had wat “scharren” klaar gemaakt, eerst de hele dag in het zout en nu drogen, voor volgende week als de museum boerderij van Lont weer open ging, dan werd er aandacht besteed aan de maaltijden van vroeger en daar moesten ze wat gedroogde vis voor hebben, net zo als dat vroeger ging en daar was hij nu voor bezig. Hij verzorgde bij het museum elk jaar het z.g. breeuwen, het laten zien hoe men vroeger de houten scheepswanden waterdicht maakte door hennepvezels vermengd met teer in de naden te slaan met een speciale breeuwhamer. Als je de foto hebt stuur hem dan op want dan kan die in het boek van het museum, nou dat komt goed, heb ik hem verzekerd, ik zorg wel dat je er een paar krijgt, nou één is genoeg hoor. Zo zie je maar het gaat niet overal om het meest. Na dit prettige gebeuren ben ik verder gegaan naar Den Oever en later via Wieringerwerf weer naar Middenmeer, een leuk avondrondje wat ik niet gauw zal vergeten.

Geen opmerkingen: