07 november 2008

"Rondje IJsselmeer over de dijken"




Hoe groot is nou zo’n rondje IJsselmeer over de beide dijken, dus de dijk Enkhuizen – Lelystad en de Afsluitdijk ? Ik weet het nu exact, volgens de teller van de Quest 205,1 km maar volgens de GPS 202,87 km, laten we het voor het gemak 203 km noemen zoals ik het rondje vandaag heb gereden. Vanmorgen van start met heel lichte mist en een matig windje tegen, toen ik nog geen 10 km van huis was kwamen de eerste zonnestralen er al door en in de loop van de dag werd dat alleen beter, hoewel ik door de Flevopolder en een groot deel van de Noordoostpolder weinig of geen zon heb gezien maar later in Friesland en over de Afsluitdijk en de Wieringermeer was het heerlijk fietsen in de zon. Alles ging voortreffelijk tot ik bijna aan het eind van de dijk Enkhuizen/Lelystad weer het zelfde probleem had als een ruime week geleden met Kees en Wim, nu was links voor aan de beurt om verwisseld te worden wegens lekkage. Ik werd gebeld door mijn vriendin die nieuwsgierig was naar mijn doen en laten, gisteravond had ik al een beetje door laten schemeren dat ik misschien wel een rondje IJsselmeer zou gaan doen als zij vriendinnendag “vierde”. Toen ons gesprek ten einde was en ik weer druk op de pedalen zette voelde ik meteen dat het mis was, dus dan maar uit de fiets en aan de bak. Vanaf de sluizen bij Lelystad ben ik rechtsaf gegaan en heb de dijk gevolgd tot aan de Ketelbrug, alles prima geasfalteerd en bij de Ketelbrug er onderdoor en na een paar honderd meter rechtsaf omhoog over de brug. Een hele klim maar aan de andere kant een even zo lange uitloop waar de snelheid voor mij op een nieuw record kwam te staan, weer twee snelheden, volgens de teller van de fiets 73 km en volgens de GPS 72,3 km als maximum. Ik ben de hele Ketelmeerweg afgereden om aan het einde linksaf te gaan en dan in bijna één rechte lijn door te rijden naar Nagele, Emmeloord , Bant en Lemmer. Even buiten Lemmer heb ik mijn dochter gebeld dat ik zo rond kwart over 12 bij haar zou zijn voor de inwendige versterking. Het liep allemaal op rolletjes verder, kleren verwisselen voor de droge die ik altijd bij me heb, voldoende eten en drinken, even bij de kinderen op de bank de verhalen van school aanhoren om vervolgens de lekke band even te plakken en daarna alles weer in de Quest te laden en de laatste etappe van 80 km vol te maken. Om haf 4 was ik weer binnen na een heerlijk rondje IJsselmeer van 203 km.

Geen opmerkingen: