24 november 2008

Wel sneeuw of toch geen sneeuw


Alles is mogelijk in de herfst of in het begin van de winter, zaterdag reden we met de auto in de buurt van Utrecht in enorme regen en af en toe natte sneeuwbuien en ’s avonds reden we huiswaarts in de buurt van Roelofarendsveen waar de snelheid terug moest, uit veiligheidsoverweging, naar 30 km en dat op een z.g. “120 km autoweg” echt het was één en al sneeuw en spekglad. Zondag begon goed maar al heel snel veranderde het plaatje buiten en werd alles al in Kerstsfeer omgetoverd. En zo had ik gisteravond het idee, “Dat wordt maandag geen fietsen”, ik had me er al helemaal mee verzoend dat het een soort “huisarrest” zou worden. Maar in de loop van de morgen werd de lucht vanuit het noorden helemaal helder en de wegen sneeuwvrij dus dan opent zich weer een nieuwe kijk op de wereld van een thuiszitter, omkleden en gaan. Het was tussen kwart over 12 en half één toen ik van huis ging en om 3 uur stond ik weer binnen. Maar wat kom je dan allemaal tegen onderweg, geen sneeuw, weinig sneeuw en ook heel veel sneeuw, het blijkt dat de buien die er af en toe waren ook zeer plaatselijk enorme verschillen in het landschap hebben gebracht. In de omgeving van Spanbroek en Obdam lag weinig sneeuw, voor Hoorn en Schellinkhout lag iets meer hoewel er ook een stuk, net voor Enkhuizen, behoorlijk wit was en toch een schoon wegdek en een schoon fietspad. Later, voorbij Enkhuizen, werd het steeds witter en voorbij de vuurtoren “De Ven” in Andijk werd het laatste stuk het fietspad bijna onbegaanbaar. Een paar mensen die voor me reden op de fiets gingen van de dijk af naar beneden omdat het op 2 wielen gewoon niet te doen was, zo zie je maar heel veel variatie in de verkeersbeelden. Maar toch nog, ondanks de vooruitzichten van afgelopen zondag, een rondje gefietst van iets van 84 km meen ik gezien te hebben op de teller.

Geen opmerkingen: