10 november 2011

Ervaring van eigen makelei


Het was geen succes de geknipte ringen van een 20”fietsband om deze te plaatsen om het kettingwiel. Het proefritje van 8 km was net lang genoeg want ’s morgens bij controle zag ik dat aan één kant al niets meer was te zien van het geplaatste elastische stukje binnenband. Ik heb meteen weer een paar o-ringen geplaatst, nu een ietsje dikker dan normaal, helaas de ruimte er onder is te beperkt want de ketting liep toen over de “bodem” van de tunnel. Weer er uit en vervolgens de standaard ringen geplaatst en toen naar kees in Heerhugowaard. Zoals ik gister al heb aangegeven zaten Jan en Wim daar al aan de koffie, uiteraard werd het probleem besproken en de eindconclusie was dat mogelijk het kettingwiel toch wat te diep was ingesleten door de kilometers die ik heb gereden zonder o-ringen omdat ik ze niet tijdig genoeg heb vervangen. Thuis gekomen gistermiddag na 116 km waren beide o-ringen al helemaal aan flarden gereden maar gelukkig had ik bij Kees een nieuw kettingwiel meegenomen wat bij nauwkeurige vergelijking liet zien dat er ongeveer 1,5 mm meer “hoogte” verschil zat tussen de tanden in het oude en het nieuwe kettingwiel waardoor de ketting volledig op de rubberringen drukte en zodoende voor veel te snelle slijtage zorgde. Dus geen eigen kunstjes meer bedenken maar op tijd de o-ringen vervangen.

2 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Pé. Conclusie ? Luisteren en raad opvolgen van hen die er verstand van denken te hebben. Schrijf de kilometerstand even op, en als de ringen weer na een paar kilometer weerweg zijn, dan weer noteren. Dan weten wij ook wanneer er een nieuw ketting wiel in moet, of " meten is weten "Groeten en fiets ze. Kees

Pé Koomen zei

Hoi Kees,

Op jou verzoek even de kilometerstand bekeken en die staat nu op 29.041 km en vanaf nu gaat het nieuwe onderdeel rollen en hoop ik dat het nog heel lang goed mag gaan.

gr.Pé