03 november 2011

Quest onderhoud


Vandaag maar een keer niet met de Quest op pad, een tweeledige oorzaak ligt hier aan ten grondslag. Op de eerste plaats is het vandaag de verjaardag van mijn zoon, 48 jaar alweer, soms denk ik wel eens als je kinderen 50 zijn dan ben je al behoorlijk oud, dus ik ben nog niet oud laten we het daar maar op houden. En de tweede oorzaak is dat ik toch de lagers maar ga vervangen aan het rechtervoorwiel. De auto naar buiten, het “bedje” spreiden voor de Quest en op zijn kant leggen, binnenin de schroeven enz. van de schokdemper losdraaien en vervolgens de drie moertjes losdraaien van het stuurmechanisme, altijd een gepriegel om daar goed bij te komen maar als het is gelukt kan ik alles naar buiten halen. De stofdop van het wiel nemen en de schroef met ring verwijderen dan het wiel van de as afnemen en nu komt het. De lagers lieten zich niet zo gemakkelijk verwijderen maar het is gelukt, vervolgens de nieuwe lagertjes erin laten zakken nadat ik met een gasbrandertje de “zaak” even had verwarmd. Al met al ben ik een uurtje bezig geweest en vergat de veerpoot gelijk uit elkaar te halen en opnieuw in het vet te zetten, bij de tweede demontage heb ik dit ook nog gedaan dus ik mag er van uit gaan dat alles weer 100% voor elkaar is en mocht dat niet zo zijn dan zal hij nogmaals onder het “mes” moeten. Na een lichte poetsbeurt ziet hij er weer piekfijn uit

2 opmerkingen:

Marc van Waardenburg zei

Dag Pé,

Kun je eens uitleggen hoe je de veerpoot demonteert? Ik heb dat ook eens geprobeerd maar kwam niet zover omdat ik dacht er iets stuk aan te zullen maken. Dank voor je antwoord.

Groet,
Marc (Quest 439)

Pé Koomen zei

Hallo marc,

Ik zal de eerst volgende keer wat foto's maken en dan een verhaaltje erbij plaatsen zodat het allemaal duidelijk wordt. Om in deze reactie precies uit te leggen hoe één en ander in elkaar zit gaat net even te ver.

gr.Pé