27 januari 2020

Oekraïne in Medemblik



Wat viel het mee vandaag, berichten die eigenlijk maandag en dinsdag regen voorspelden maar vanmorgen eerst wel wat regen maar daarna super fietsweer. Ik heb er weer gebruik van gemaakt, eerst naar zus Margriet en daarna misschien wel even het HEM-rondje, een ieder die mijn blog wel eens leest weet dat dit dan via Hoorn, Enkhuizen en Medemblik gaat, voornamelijk boven op de dijk langs het water.
Op zo’n kilometer op 10 – 12 van huis eerst maar een foto maken van wat bijna een zonnige achtergrond geeft, ik sprak daar een wandelaar die vertelde dat hij net een flinke bui had gehad maar nu het is voor mij nog steeds droog. Bij Margriet een tijdje kletsen en koffiedrinken en vervolgens weer op pad.
Langs de Slagterlaan stop ik even om de amazones rustig te laten passeren, het blijft altijd griezelig met paarden.


Door Hoorn is mijn vaste route afgesloten wegens bomen kap dus een stukje binnendoor waardoor ik bij het standbeeld van JPzn Coen langs moest, is weer eens iets anders en dan passeer ik iets verder een speciaal steegje, ja zal er maar wonen. Verder langs het Markermeer zie ik nergens een zeilboot alleen de beroepsvaart is present en heeft flink de vracht zo te zien.


In Enkhuizen is het “Staverse” poortje weer in ere hersteld na een maanden durende restauratie. Ik neem de dijk langs het water richting Medemblik en moet nog wel een keer heel voorzichtig langs een voertuig wat bezig is met bodemmetingen in de dijk en zie iets verder nog een zilverreiger langs het water.


In Medemblik draai ik zoals gewoonlijk langs kasteel Radboud en zie dat een meneer mij in de “kijker” heeft met zijn fototoestel/telefoon, even afremmen en dan volgt al snel een kort gesprek, vader en moeder met 2 zoons afkomstig uit Oekraïne, zo zie je maar weer als je er voor open staat heb je zo contact en is vriendelijkheid van beide kanten onmisbaar, waren alle mensen maar zo. Thuis gekomen blijkt dat het vandaag toch nog weer 102 km is geworden en dat op een dag dat regen de boventoon zou voeren, geen spatje gehad onderweg.

Geen opmerkingen: