07 maart 2024

Een vaste rit met hindernissen.

 


Ik ben weer thuis na een heerlijk rondje, al een paar dagen had ik het plan om het H.E.M-rondje weer een keer te gaan rijden en vandaag was het dan weer zover hoewel in omgekeerde richting. Het gaat allemaal voorspoedig en ben eerst naar Medemblik gegaan om op de dijk langs het IJsselmeer een wat gunstiger wind te hebben en op de plaatsen waar ik de wind van opzij krijg kan ik beneden rijden en ben dan redelijk beschermd. Door Medemblik, Onderdijk, Wervershoof en Andijk gaar alles naar wens maar in de Haringstad, Enkhuizen is het foute boel. Omdat ik van de andere kant kom en weet dat er al maanden een afscheiding staat wegens restauratiewerkzaamheden in een moeilijk te nemen bocht, vanaf het ophaalbruggetje na de Dromedaris nam ik een afslag eerder om dit te omzeilen. Maar alle goede voornemens ten spijt was dit nog vele malen beroerder, hier kon ik niet door.

.Enkele honderden meters eerder moest ik ook al uit de fiets omdat een oud ijzerhandelaar een kraan had geplaatst op de éénrichtings doorgang en dit was dus iets verder, een mevrouw met een kind op de fiets zei al “Ik weet niet of die meneer er wel door kan”, geen sprake van. Dus weer uit de fiets en achteruit lopen om te kunnen keren en nog weer een straat verder zoeken, maar het is gelukt.


Altijd goed om me heen kijkend zag ik hem liggen toen ik over de ophaalbrug reed bij de Dromedaris, het schip van “bijleg” “De Halve Maan” die zeer binnenkort weer naar een andere gemeente gaat. Het kost enorm veel geld maar iedere keer denken zulke gemeentes er aan te verdienen als publiekstrekker. Ik zag hem al in Hoorn, toen in Volendam en nu in Enkhuizen waar hij dus ook weer wordt “verdreven”.

Nog even een kleine aanvulling een stukje video van deze rit in 2 stukjes aan één .https://www.youtube.com/watch?v=DNoaTVdgANg&t=44s

 Dan langs de dijk van het Markermeer richting Hoorn en zo weer door om via Scharwoude en Grosthuizen naar Obdam te gaan en bij Tom en Gerda geluncht en een paar bakken koffie waarna ik het laatste stukje naar Middenmeer heb afgelegd en zo 96 km onder de wielen door heb laten gaan.

Geen opmerkingen: