18 maart 2024

TE VROEG en TE LAAT

 


Ik was vandaag te en te laat, hoe kan dat zou je zeggen, heel eenvoudig, het eerste berichtje van vanmorgen kwam van m’n zoon, zo van als je vandaag gaat fietsen en Alkmaar ligt op je route dan heb ik koffie. Ik heb toen geantwoord dat ik eerst een andere route had maar als het zover komt meld ik dat. En zo ging ik van start richting-Paulowna en Breezand in de ijdele hoop dat er heel veel bloemen zouden zijn in volle bloei. Dat laatste viel tegen er waren heel wat percelen die tegen de bloei aanzaten maar volop in bloei was er heel weinig.

Dus hier en daar een foto maken van de op kleur komende percelen maar de eerste prent was toch al in de Wieringermeer van een agrariër die met een zes schaar aan het ploegen was omdat de grond in deze hoek van de polder bijna licht kan worden genoemd, geen zware klei.




En dan kom ik na de korte Afsluitdijk langzaam in het bollen gebied, het valt tegen ik zie nog weinig kleur maar na een rondrit kan ik zeggen dat ik gewoon TE VROEG ben hoewel ik wel heel wat foto’s heb gemaakt.







Ook was er nog iemand aan het ploegen op werkelijk lichte grond en dat is te zien ook. Uiteindelijk het Noord-Hollands kanaal over met het pontje en nog meer half bloeiende percelen gezien maar met dezelfde conclusie, te vroeg. Laat ik dan maar even doorrijden naar Alkmaar en zo ging ik steeds meer zuidelijk tot ik bijna in Alkmaar was en even een appje heb gestuurd waarna er geen reactie kwam. Vreemd, dan maar even bellen, hij was nu niet meer thuis dus was ik TE LAAT heb ik voor mezelf vastgesteld, andere keer beter.

Langs de Lage Hoek kwam ik langs de molen waar in de bocht een meerkoet van z’n nest afging en werd opgevolgd door zijn of haar partner zodat die kon eten denk ik, ook de "zeikerds" stonden nog, hoewel de meesten lagen alleeen de sterksten blijven staan.


Bij Middenmeer verblijft al jaren een schildpad, mogelijk zelfs twee, in de vijver bij de brug, even stoppen en goed kijken. Warempel hij zit er weer wel vuil van de aangegroeide wier en of slib en alles wat er maar op kan zitten, lekker in het zonnetje. En dit was dus de belevenis over 107 km van deze zonnige dag.

Geen opmerkingen: