09 december 2015

Driemaal is nog geen scheepsrecht.



Op afstand glinsterende stukjes glas

En zo is het duidelijker

Onderdelen van wat de "prijzenkast" werd

Weer een zonnige dag, wel een pittig windje maar daar trap je wel door heen. De plannen om weer een keer naar Oudemirdum te gaan waren er al een hele poos maar dan moet er wel iemand thuis zijn in het “Friese land”. Vandaag was dat het geval dus op en neer de dijk over. Helaas even op onthoud door een lekke band, nog maar 8 km onderweg en toen ging het te zwaar voor normaal met harde banden want die had ik thuis nog opgepompt, kan gebeuren, snel wisselen en weer verder. En dan is het na een aantal kilometers weer zo ver, zwaar trappen en bedenken dat dat maar één oorzaak kan zijn. Het was nu een beetje mijn eigen schuld, ik lette niet goed op, ik meende glas op het fietspad te zien liggen maar dan ben je er al doorheen ook en zijn de rapen weer gaar, dat was de tweede voor vandaag. Het is overal troosteloos leeg, geen kop te zien vanaf Den Oever tot aan de andere kant maar net toen ik de sluis aan de andere kant was gepasseerd zag ik iemand op een sportfiets gaan richting Friesland. Het is Dirk de Vries uit Wervershoof die weer een rondje IJsselmeer maakt en de racefiets had omgewisseld voor zijn sportfiets. We hebben vanaf de sluis tot aan het vaste land samen op gereden waarna ik, éénmaal rechtsaf, weer in mijn eigen tempo verder ben gegaan. Bij Bianca koffie en koek en gezellig zitten kletsen en natuurlijk moest ik even mee de paardentrailer bewonderen. Als ik weer richting N.H. ga is het nog steeds zonnig en de wind is wat aangetrokken, ik heb nu de minst gunstige windrichting maar we zien wel. Als de gesmeerde bliksem gaat het weer richting Afsluitdijk de sluizen kan ik weer normaal passeren, geen omleiding meer aan beide kanten ruimte. En dan bedenk ik dat er ergens dus glas moet liggen op het fietspad, voor of na het monument, ja dat weet ik niet precies, vanmorgen was een langzame afloper dus opletten. En net als ik dat bedenk rij ik er weer doorheen, stoppen foto’s maken en weer verder, had ik de banden maar gecontroleerd want na een paar kilometer is het voor de derde keer foute boel. Met drie lekke banden en omrijden bij het Robbenoordbos was het me het ritje wel vandaag. Gelukkig is de “viskiosk” op de kop van de dijk bij Den Oever open en een bak kibbeling plus een gerookte makreel maken weer een hoop goed op 161 km.

1 opmerking:

Gert Reilink zei

Is er ook een meldingsplek waar je zulk glas op de rijbaan kan doorgeven?

Ik had vroeger wel eens een stoffertje achter in de Quest liggen.
Daarmee een aantal keren andere fietsers behoed voor een lekke band.
Levert hele leuke reacties op.

Maar eerlijk gezegd: dat ding lag achterin te rammelen. Na een maand of 7 is hij uit de Quest verbannen.