29 december 2015

Thuis wedstrijd met tarwe verlading







Tarwe laden vanaf CAV Wieringermeer op "Oude Zeug"


Voor de verandering had ik mezelf een thuis “wedstrijd” beloofd, dus in de buurt blijven en uiteraard geen wedstrijd. Gewoon een rondje om de Wieringermeer maken, eerst via de Alkmaarseweg naar de buitenkant en dan linksom richting Medemblik. Op de Alkmaarseweg zag ik dat het zonnetje langzaam meer door de wolken werd opgeslokt en dat uit die richting de regen zou komen zoals was voorspeld. Dus in de buurt blijven is niet verkeerd, ter hoogte van Twisk ben ik gestopt en naar de bovenkant van de dijk gelopen om vast te stellen dat dit ook deel uitmaakt van de “Westfriese Omringdijk” een paar bankjes met nog een stuk stenen glooiing zoals die vroeger langs de hele dijk was te zien. Bij Medemblik naar de Zuiderdijkweg, daar maak ik nog even een foto van gemaal Lely met “De Ambtenaar” in één beeld en dan door naar Den Oever waar ik achteraf nooit zal komen. Bij de haven van “Oude Zeug” rij ik omhoog en zie dat er een bootje wordt geladen. Als ik dichterbij kom zie ik dat het om een schuitje met graan gaat en dat o.a. van Wieren uit Middenmeer is ingeschakeld om dit vlot te laten verlopen. Ik had het filmapparaatje aan gezet om een stukje op te nemen van dit gebeuren. Later sprak ik Jan van Wieren die mij vertelde dat om ongeveer 8.15 uur de eerste vracht in de schuit ging en nog één vracht moet er binnenkomen en dan is het weer klaar 500 ton en dan is het nog maar 12.30 uur als het klaar is. Een heel andere werkwijze als in “mijn” tijd, toen zak voor zak leegmaken en later ging het zelfs al uit kisten van 700 kg en dan nu met opleggers van 30.000 kg tot 40.000 kg in één keer. Tijden veranderen zullen we maar zeggen, als ik met de mannen sta/zit te kletsen gaat mijn telefoon, Rob Kaag wil naar Middenmeer komen, we hadden een afspraak over mijn vorige camera die enkele keren op de fiets heeft meegereden en die is nu bij Rob. Dus vanaf Oude Zeug linearecta naar huis, douchen en zorgen dat er koffie is als Rob komt en dat is allemaal gelukt. Straks het filmpje proberen te bewerken en mogelijk hier nog achteraan “plakken”. Alles van vandaag was net nog 41 km waardoor het totaal nu over de 86.000 km is gekomen met deze fiets.

Het heeft even geduurd omdat ik mijn kleinzoon Job op visite kreeg en dat gaat uiteraard  voor. Maar na wat extra gepruts lijkt het toch nog van de grond te komen. Voornamelijk de "graanverlading" op Oude Zeug een haven die ooit werd gebruikt voor verlading van suikerbieten uit de Wieringermeer
Even hieronder aanklikken


Geen opmerkingen: