22 mei 2019

Omkeren vanwege vliegend vlees



Weer een stukje schrijfwerk en dan wat foto’s erbij zoeken, er was vandaag weer van alles te beleven. Het lag in de bedoeling om de dijk vanaf Enkhuizen naar Lelystad een stukje te verkennen als dat mogelijk is dus eerst via Medemblik

waar in de haven al dubbel werd “geparkeerd” door 2  “3masters”verder een enkele vissersboot en hier weinig last van vliegjes op de dijk.

In Enkhuizen staat de ophaalbrug omhoog bij de Dromedaris dus even wachten en na de brug werd ik als het ware overvallen door Aziaten, er “stormden er zeker een twintigtal op mij af en allemaal met de mobiele camera in de aanslag, ik werd compleet omsingeld.





Bij de dijk staat een bord dat ik in elk geval een kilometer of 10 kan proefrijden. Dus met goede moed op weg, onder het naviduct loopt de snelheid ongemerkt op naar ruim 60 km, hard zat lijkt mij. Hier en daar wat hinderlijke zandbankjes maar dat mag de pret niet drukken, wat wel hinderlijk lijkt te worden zijn de vliegjes, het was nog nooit zo erg. Dit was mede oorzaak dat ik na een aantal kilometers de fiets heb omgekeerd het was te gek.

Dan maar via de vaste route over de dijk het HEM rondje maken. In de bocht net voor de afslag naar Venhuizen zie ik een bekende auto staan, zou hij toch weer met de kano op pad zijn, opletten de komende kilometers. Inderdaad op een bepaald moment zie ik een man in de kano, Ed de Boer is weer met zijn hobby bezig. Ik ben gestopt om weer een paar foto’s te maken en zag dat ik ook niet ongemerkt ben gebleven. Ed kwam naar de kant en daar hebben we elkaar weer heel even gesproken het was al een hele tijd geleden dat we elkaar hadden gezien. Hij vertelde dat hij vandaag eigenlijk een matige dag en wilde bijna omkeren maar wilde nog wel even door tot aan Wijdenes, “Je moet naar je lichaam luisteren en dat doe ik ook” was zijn goede raad maar toch nog een eindje door gaan met de kano.



Ik had later de keuze uit diverse soorten vaartuigen dus van kano tot diverse zeilbootjes, een mooi gezicht.
Toen ik bijna thuis was zag ik bij de oversteek van de Westfriesevaart nog een paar lepelaars staan, er komen steeds meer vogels die je voorheen hier niet zag. Het ritje van vandaag werd net 100 km uit en thuis.

1 opmerking:

Theo Mol zei

Wow, zijn dat insecten boven de dijk, Pé?
Daar wil je niet doorheen rijden. Ik geef je groot gelijk dat je bent omgekeerd.

GUP (groeten uit Purmerend)