29 mei 2019

Rondje via Den Helder



Het is vandaag weer een echte zomerdag zoals ik ze graag heb. Matig windje veel zon en droog weer, waar zal ik heen gaan vanmorgen, “noordkop” lijkt me wel wat. Rond 10 uur na de koffie start klaar maken en gaan.
Eerst maar via Wieringerwerf naar Den Oever, in de bocht bij Wieringerwerf ligt weer een hele laag pluisjes van de wilgenbomen, het is net alsof het heeft gesneeuwd.


Dan met een ommetje, om het Robbenoordbos heen naar de Noorderdijkweg, ik zie dat er geen hek staat bij de basis voor één van de 99 windmolens die er geplaatst gaan worden in de polder, afslaan en een paar foto’s maken, wat een klomp beton met betonijzer, bouten en kabels.




Bij Den Oever ga ik naar de kop van de haven om te bekijken of ik een redelijke foto kan maken van de werkzaamheden aan de Afsluitdijk bij de sluizen. Als ik langs het Wad fiets zie ik dat het water erg laag staat en dat er kilometers bijna droog staan.


Den Helder is snel in zicht en bij de aanlegplaats van de TESO-boot komt de boot net binnen. Iets verder zie ik een heel apart vaartuig het is “MS Sunrise” die van Vietnam af is komen varen met 4 vaartuigen aan boord, 2 veerboten voor rederij Doeksen en 2 offshore supportschepen voor rederij Glomar, die wijsheid heb ik niet van mezelf maar uit de krant. Het schip zal zelf een stuk dieper zakken in het water om zo de andere boten gemakkelijker van boord te kunnen laten trekken het water in. De klus zou vanmorgen plaats vinden te beginnen om 6.00 uur en is al helemaal achter de rug. Die zwemmer zal daar weinig van hebben gemerkt, lijkt me moeilijk door het Marsdiep zwemmen waar altijd een behoorlijke stroming staat.


Weer verder door de duinen richting Callantsoog en onderweg even stoppen voor een paar foto’s.

Eenmaal in de Wieringermeer langs de Alkmaarseweg wordt het auto verkeer omgeleid i.v.m. weer een deel van een windmolen dat onderweg is. Halverwege zie ik de colonne aankomen snel een paar foto’s en op naar huis waar 104 km is aangetikt.

Geen opmerkingen: