25 november 2019

De mist hield me tegen



Het kon niet lang worden, hoewel ik met de beste voornemens van huis ben gegaan, de mist hield me tegen. Vanmorgen volop zon en geen wind dus dat wordt een leuk rondje, eerst naar Zwaag even bij Leo en Riet langs en dan het H.E.M. rondje er aan vast koppelen. En  om dan terug langs Sjaak en Lia te gaan op Andijk, Sjaak hebben ze vorige week aan een nieuwe heup geholpen dus hij is vast thuis.  

Het ging weer eens heel anders dan ik van plan was, nog maar een paar kilometer van huis begon het weerbeeld dusdanig te veranderen dat ik ging twijfelen of het wel verstandig was, mist in de verte en de zon begon al min of meer te verdwijnen. Ik kwam Jan Bouma nog tegen die al op de terugweg was van z’n hardlooprondje, “ Het is nu nog mooi”, zei Jan, “Maar de mist trek pittig onze kant op”. Ik ben toch maar doorgereden en heb bewust overal de fietspaden opgezocht zodat ik niets met auto’s te maken heb, op een enkel stuk kon dat niet maar met voldoende licht op de fiets voelde ik me toch veilig.
Bij Benningbroek zag ik nog een trekker van loonbedrijf Dielemaan uit de Wieringermeer de grond bewerken en meteen zaaien. In Zwaag bij Leo en Riet koffie met koek en bijkletsen over de laatste dagen en daarna niet over de dijk voor het H.E.M. rondje maar binnendoor naar Andijk
via het nieuwe fietspad langs de Rijweg en Zwaagdijk. Sjaak heeft nog meer visite en zit met zijn geopereerde heup/been languit op een kussen. Lia zorgt voor de inwendige mens met drinken en weer koek. Na enige tijd was het weer tijd om op te stappen.
De mist lijkt wel iets op te trekken maar ik zie wel dat, als ik buiten de bebouwing kom, dat het nog gek genoeg is. Via de kortste en veiligste weg op naar Middenmeer waar de teller toch nog op 60 km is komen te staan.
Het totaal met deze fiets staat nu op 136.696 km maar daar morgen meer over, speciaal in de koptekst van deze blog.


Geen opmerkingen: