14 november 2019

Pak je kans als het kan



Inderdaad pakje kans als hij zich voordoet, vooral m.b.t. het weer. In het zuiden van het land was er een grote kans op matig tot slecht weer en in het noorden, en dan denk ik dat wij daar ook onder vallen, zou het wel meevallen met de buien enz. Het is best weer geweest vanmiddag, al stond er toch nog wel een stevig windje maar dat is nooit zo erg als je met de Quest op pad bent.
De lucht kleurde behoorlijk rood vanmorgen en dan zegt een oud spreekwoord “Ochtend rood brengt meestal ’s avonds water in de sloot” , het is nu bijna 4 uur en het is nog steeds droog, hoewel ……. ’t wordt twijfelachtig donker. Even een rondje over Obdam en dan het H.E.M.-rondje er aan vast knopen.




Langs de dijk van het Markermeer is het rustig alleen wat extra wind die op de zijkant van de fiets drukt. Slechts één zeilbootje durfde het aan want het is ook tamelijk fris en dan lijkt het mij helemaal een slecht stekkie in zo’n bootje.



In Enkhuizen is de kerk van onder tot boven in onderhoud zoals ik dat kan beoordelen en ook de poort is weer bijna in oude glorie herrezen en iets verder kwam ik wat ongewoons tegen. Een jongedame die een schaap uitliet aan een touw, stoppen en een foto maken en dan kom je vanzelf aan de praat over deze situatie. Ze probeerde het beest zo tam te maken zodat hij of zij haar zonder meer zou volgen om t.z.t. bij scholen en bejaardenhuizen langs te gaan, alsof alle oudjes op een schaap zitten te wachten, maar toch een loffelijk streven.
Op het laatste stukje vlak voor Middenmeer kom ik mijn vroeger buurman voor de zoveelste keer tegen dus even stoppen en vragen naar de oorzaak van deze bezigheid die hij vroeger nooit “beoefende”, Kees was geen loper. De oorzaak in dit geval is iets heel anders, etalagebenen, vroeger hoorde je dit nooit en tegenwoordig lijkt het toch een veel voorkomend probleem te zijn maar met lopen gaat het weer prima volgens Kees dus gewoon om de dag tot 10 km lopen is zijn parool en het werkt. Als ik thuis ben staat de teller voor vandaag op bijna 98 km weer een beetje een leukere afstand die prettig is verlopen.

Geen opmerkingen: