03 februari 2011

Hoe kom je bij Wim zonder pont





Elke dag is anders, soms geen zon, soms veel zon, maar meestal heb ik het gevoel dat de zon ergens schijnt in mijn leven. Vandaag is ook weer zo’n dag, het begon met volop zon en daar tussendoor heb ik het ervaren als een heerlijke dag, dus een “zonnige dag”. Gisteren had ik van Kees gehoord dat hij vandaag naar De Woude zou gaan en verzocht mij eventueel mee te gaan. Om 10 uur vertrek ik van huis was zijn mededeling, dan is het voor mij altijd nog 27 km rijden voor ik bij hem ben, toen ik eenmaal op weg was had ik wel bekeken dat ik het net niet zou halen dus even een belletje dat ik er aan zat te komen en dat we elkaar zouden treffen bij de kruising van Heerhugowaard naar Broek op Langedijk. Toen ik daar aankwam was het precies 10 uur en stond Kees al een minuut of 5 klaar voor de gezamenlijke rit naar De Woude. In een rustig tempo volgden we het vaste pad en inclusief een kleine omleiding kwamen we voor het pontje wat ons in dit geval niet naar de overkant kon brengen omdat elke eerste donderdag van de maand er onderhoud wordt gepleegd aan het vaartuig vanaf ongeveer 8.30 uur tot het klaar is en dat is meestal, heb ik me laten vertellen door Marian, zo rond 11 uur half 12 . Zo werden onze fietsen gestald bij Sylvia en konden wij met de roeiboot worden overgezet om bij Wim en Marian van de koffie te genieten. Toen één en ander weer vaarklaar was zijn wij lopend naar het pont gegaan en volgde Wim met de Quest waarna we gedrieën aan een “rondje” door Noord-Holland zijn begonnen. Via Spijkerboor en Neck richting “Het Twiske” en voor we werkelijk het natuurgebied in konden gaan links aanhouden en via De Haal en de Oostzanerrijweg naar Den Ilp. Op een bepaald moment linksaf via Molenzijl en Dorre Ilp naar Ilpendam, hier met het pont over het kanaal en door Ilpendam richting Overleek waar ik gisteren ook al reed maar toen kwam ik van de andere kant af. Via een aantal wegen en paden kwamen we steeds meer in de richting van Monnickendam en zo volgden we Kees richting Marken. De stevige wind blies ons op volle snelheid met weinig inspanning zo naar de koffie met appelgebak die Wim perse wilde afrekenen waarvoor nogmaals dank. Eenmaal weer startklaar moest Wim nog iets verstevigen aan zijn kap, er was een schroefje los getrild maar met een kleine ingreep konden we zo weer verder . Ondertussen was Kees ook uitgekletst met de belangstellenden en werd de terugtocht ingezet, Wim voorop, Kees achteraan en laten we zeggen “de deugd” in het midden (een beetje zelfspot mag). Via dezelfde route kwamen we bij de voorrangsweg die we deze keer niet overstaken maar rechtsaanhoudend langs de dijk richting Katwoude en Volendam. Door Volendam was net zo simpel als gisteren weinig publiek dus redelijk doorrijden. Na Volendam volgt Edam waar Wim en Kees rechtdoor gingen en ik rechtsaf ben gegaan over de ophaalbrug en zo weer langs de dijk ben gegaan tot aan Scharwoude. Het is dan nog een kwestie van een paar keer links en rechts en je bent zo weer in de Wieringermeer. Op het fietspad vanaf Benningbroek naar Abbekerk werd ik nog ingehaald door Jan Geel met zijn Quest, Jan had ook een flink rondje gemaakt door Noord-Holland en na het viaduct, voor de afslag richting Oostwoud, hebben we nog even van gedachten gewisseld. De laatste kilometers maakten het totaal precies rond op 150 km voor vandaag een leuk ritje met een heerlijk voorjaarszonnetje.

Geen opmerkingen: