17 februari 2011

Ritje met Kees over Wieringen






Donderdagmorgen zo rond 9 uur had ik de binnenband van gistermiddag geplakt en zette die weer achter de stoel in de Quest. Op dat zelfde moment zag ik net voor de stoel in de tunnel een o-ring liggen, hé die hoort daar niet dus er is iets loos met het kettingwiel. Even de passende sleutel en 5 minuten later had ik het kettingwiel in mijn handen, schoonmaken en weer een nieuw o-ringetje er bij aan de ontbrekende kant, het paste niet helemaal dus dan maar open schroeven, alles gaat probleemloos en toen hij eenmaal open was zag ik dat het tandwiel gebroken was, op de foto is dat haast niet te zien maar na de reactie van Kees gisteren op zijn blog is het mij wel duidelijk, niet meer terugplaatsen maar tijdelijk het oude systeem monteren en bij Velomobiel een nieuw tandwiel bestellen. Ik kreeg Theo aan de lijn en deed mijn verhaal, Theo vertelde dat er inmiddels weer een nieuwere versie van het tandwiel was en mogelijk een verbetering. Ik heb het nieuwe gelijk maar besteld en hoop t.z.t. als het nieuwe tandwiel weer kuren krijgt het nieuwere te monteren. Mogelijk moeten dan de bevestigingsgaten iets opgevijld worden omdat de kans bestaat dat het nieuwste tandwiel de bodem van de tunnel zou kunnen raken maar dat zien we wel als het zo ver is. Na de koffie ben ik me om gaan kleden en heb Kees gebeld, hij was onderweg en samen hebben we een rondje Noordkop gedaan. Kees zal de route wel op zijn blog zetten en hierbij kwam nog de afstand van Middenmeer naar de Smaragd in Heerhugowaard. Toen we door Kolhorn reden moesten we even stoppen omdat er een vrachtwagen dwars over de weg stond maar verder ging het allemaal prima. Richting “De Keins” waar we een kort bezoekje hebben gebracht aan het kapelletje waar altijd bloemen aanwezig zijn en waar altijd kaarsjes branden. Kees en ik zijn beiden bekend met het gebruik van dergelijke geloofsuitingen en hebben daar ook het nodige aan bijgedragen. En vervolgens weer verder langs de Omringdijk richting Oudesluis enz. dan langs de Kneeskade waarbij we de nieuwe molen zijn gepasseerd en zo richting Wieringen, daar aanwippen bij de visboer in “Hippo” , heerlijke kibbeling, en toen op naar Den Oever waar op de haven hard werd gewerkt aan het herstel van de netten, het z.g. nettenboeten een beroep wat vroeger vaak werd uitgeoefend maar vandaag de dag nog maar terloops wordt gezien. Na Den Oever op naar Middenmeer waar we bij mij thuis nog weer hebben genoten van een heerlijk bakkie koffie met koek. Voor mij was het maar 71 km en Kees had er op de ontmoetingsplaats al zo’n kilometer of 8 a 10 opzitten dus die zal over de 100 km komen denk ik. Maar echt weer een super toertje ondanks de toch wel lage temperaturen.

Geen opmerkingen: