15 februari 2011

Lente ritje






Vanmorgen of eigenlijk gisteravond heb ik nog overwogen om Kees te berichten dat ik vandaag met ze mee zou rijden met het voorgenomen rondje Noordkop. Maar aangezien ik morgen voor een tweede bezoek aan “LifeLines” in Sneek, bepaalde opdrachten moest vervullen leek het me niet helemaal ideaal om gedrieën of misschien met nog meer enthousiastelingen op pad te zijn, dus zodoende heb ik gekozen voor een ”eigen” rondje. Zo’n eigen rondje kan overal heen gaan, maar het gevoel stuurt ongemerkt een hele hoop en zo kwam ik rond de middag aan in Zuidoostbeemster en de meesten weten dan wel hoe laat het is, even bij Tiny kijken en bijkletsen. Zo rond de klok van één ben ik weer verder gegaan maar wel nadat ik bij haar mijn verontwaardiging had geuit over het schandalig weggedrag van een auto met daar achter een kleine veetrailer van een bekende veehandelaar uit Sijbekarspel, toen hij mij tegemoet reed op de Parallelweg langs de A7 ging de chauffeur nog eens extra naar links op mijn weggedeelte en moest ik de berm in om niet frontaal te worden aangereden, de schoft. Op zo’n moment besef je weer dat er heel wat agressie schuilt onder sommige automobilisten die niets en niemand dulden op hun “eigen weg” want ik ben hier sterker dus jij moet hier vandaan. Ik zou diezelfde “lummel” wel eens willen zien als ik met een vrachtwagen hem tegemoet zou rijden en het zelfde gedrag zou vertonen. Maar goed, Tiny had er alle begrip voor dat ik me wat op had gewonden. Vanaf de “Zuidoost” heb ik mijn ritje vervolgd richting Ilpendam en Overleek, door Overleek is altijd weer een prachtige rit, geen verkeer en zo rustig en landelijk, na Overleek ben ik afgeslagen naar Broek in Waterland om vandaar over het fietspad langs de N 247 richting Monnickendam te gaan. Als ik dan Monnickendam zo goed als voorbij ben ga ik onder de weg door naar Katwoude, het tunneltje is altijd veiliger dan de weg oversteken. Langs de dijk is het dan weer heerlijk toeren tot aan Volendam, hier neem ik als gewoonlijk “De Dijk” en omdat het zo rustig is stop ik bij elk beeld langs die paar honderd meter. Als het druk is, zoals in de zomer staat het daar altijd vol met toeristen die daar dan ook een foto maken. Ik had altijd het idee dat er 2 beelden stonden maar het zijn er 3 dat is me nu wel duidelijk. De eerste foto van vandaag, bij Tiny achter het huis, geeft aan dat de lente al heel dichtbij is en dat was aan de temperatuur ook te merken, het wordt alle dagen beter. Het laatste stuk ben ik nog door Grosthuizen gegaan maar het leek overal wel uitgestorven nergens wandelaars of fietsers en heel weinig auto’s, na 122 km was het weer einde oefening en kon ik weer onder de douche.

1 opmerking:

Gerrit zei

Helaas ben je niet door gereden naar Oostzaan want dan had je mij tegen kunnen komen en een paar Wielrenners in het Twiske .
Mijn rondje was niet uitgestorven.