24 februari 2021

Het was koud langs het laatste ijs op het Markermeer

 



Voor vandaag staat er een familie-rondje op het programma, deze keer door Wervershoof/Andijk waar ik de keus heb uit broer Ben en nog 4 zussen dus altijd “prijs”.


De eerste stop is al heel snel, ik ben nog maar net onder het fietstunneltje door als ik Jan en Tine Bouma zie lopen, Jan geeft nog eens duidelijk aan dat ik uit moet kijken want iedereen is met zichzelf bezig en heeft haast zonder op medeweggebruikers te letten. Ondertussen maakt Jan even een paar foto’s en heeft die later gemaild zodat de beste op mijn blog komt te staan.

Bij Medemblik heb ik de skyline even vastgelegd met links het vroegere stadhuis dan de twee kerken en rechts de molen die tegen de dijk is geplaatst. In Wervershoof ga ik eerst naar Margriet en later nog naar Piet en zus Joop, met de nodige koffie en koek vervolg ik mijn weg naar het bekende rondje Hoorn-Enkhuizen-Medemblik.

Bij Schellinkhout wordt alweer gesurfd , het ijs is nog maar net verdwenen of de liefhebbers proberen het alweer.


Verder langs de dijk drijft nog heel wat ijs en de temperatuur is hier zeker een graad of 5 lager en met een strakke wind is het gewoon koud langs het Markermeer. Heel ver op het water zie ik nog een vrachtboot met een hijskraan erop gaan die behoorlijk diep in het water ligt.


Bij Enkhuizen is Paulus Potter nog altijd met dezelfde penseelstreek bezig.

Richting Andijk zie ik een plezierjacht waar de mensen goed ingepakt richting het westen varen, lijkt me erg koud aan boord.

Iets verder kom ik diverse fietsers en vooral wandelaars tegen, bij één van die passages druk ik tijdig op de claxon omdat ik een klein hondje bij dit echtpaar zie lopen. Het wordt bijzonder gewaardeerd dat ik ruim van te voren aangeef dat er iets aan zit  te komen en ze hun trouwe viervoeter veilig kunnen stellen.

Als ik weer van start ga lijkt de rechter voorband iets minder prettig aan te voelen, lek, dus even wisselen en weer door en een trekker onder langs de keienstrook zien gaan met een grote gasfles erop om het opkomende gras en riet weg te branden. Thuis geeft de dagteller voor vandaag 93 km aan die weer gezond zijn afgelegd.

Geen opmerkingen: