07 november 2009

DSB en Cavallo


Afgelopen vrijdag reed ik via Zwaagdijk naar Nibbixwoud over het vrij nieuwe landelijke fietspad. Ik heb aan Kees al gemaild waar het precies was te vinden. Toen ik vanuit “Nibbik” zoals dit dorp in de volksmond wordt genoemd, richting Wognum had genomen moest ik voor het viaduct rechtsaf via een omleiding om weer verder te fietsen richting Middenmeer. De rotonde in Wognum zou afgelopen vrijdag worden geasfalteerd dus mogelijk is het volgende week allemaal weer bij het oude en zijn de omleidingen verleden tijd. Toen ik via, dit voor mij onbekende fietspad ging, kwam ik aan het einde van een industrie terrein waar een afslag linksom over het viaduct was aangegeven en zo kwam ik weer op de vertrouwde route. Toen ik boven op dit viaduct reed ben ik even gestopt en heb de situatie ingeschat voor de beste plek waar vanaf ik een foto kon maken van een deel van de nog overeind gebleven DSB oftewel Scheringa schatten, het paard in de “achtertuin” van zijn kantoor.

Het volgende las ik op internet maar dat zal nu wel een heel ander verhaal worden.

Het beeld Cavallo (1999) van de beroemde Colombiaanse kunstenaar Fernando Botero werd aangekocht bij Galerie Hopkins-Custot, Parijs.
Tot de opening van de nieuwbouw van het Scheringa Museum voor Realisme is het beeld geplaatst bij het DSB-kantoor aan de snelweg A7 in Wognum. Het staat op een sokkel van meer dan een meter hoog en is daardoor een blikvanger waarvan iedereen die langs rijdt kan genieten. Van het beeld zijn in totaal drie versies gemaakt, dit is nummer twee.
De afmetingen van het beeld:
Hoogte: 260 cm
Lengte: 260 cm

Geen opmerkingen: