26 november 2009

Kan een fiets wel "jarig" zijn ?



Vandaag is het een beetje een speciale dag, de Quest is “jarig” 4 jaar, het is alweer vier jaar geleden dat ik hem in Dronten heb opgehaald, samen met mijn vriendin op zaterdagmorgen. Nog geen weet van hoe dat “ding” zou rijden, wel een ruim jaar eerder een proefritje gemaakt, maar wat zegt dat nou als je aan alles moet wennen. En nu kan ik alleen maar vol lof zijn over de Quest, de service van Velomobiel is alle keren, als ik een beroep op ze deed, geweldig. In die 4 jaar heb ik één keer een groot probleem gehad, alles was toen nog nieuw aan de 26” uitvoering en zo kreeg ik te maken met een afgebroken achteras maar één telefoontje naar Dronten was voldoende en die zelfde dag reed ik weer met een verbeterd exemplaar en heb daarna nooit meer problemen gehad die het fietsen onmogelijk maakten. Verder sta ik versteld van de levensduur van verschillende onderdelen, de ketting is nog dezelfde als toen ik begon te fietsen met de Quest evenals de tandwielen. Wat is aangepast in de loop der jaren, als eerste de eerste maand al, het grote voorblad, dit was standaard 52 tanden en is toen meteen vervangen door een blad met 57 tanden, ik kan niet zo snel rondtrappen en een beetje zwaarder gaat me heel gemakkelijk af. Later is er een claxon ingebouwd omdat de bel minder goed hoorbaar is voor mede weggebruikers, ik denk dan vooral aan de met oordoppen voorziene schooljeugd die t.z.t. doof zullen zijn of in elk geval slechthorend. Verder af en toe wat buitenbanden waarbij mijn ervaring is dat, des te harder de band des te minder lek rijden, daarbij moet ik wel toegeven dat ik bij voorkeur gladde asfaltwegen opzoek. Verder een paar keer de onderste kettingbuis terug plaatsen wat eigenlijk uitzonderlijk is en nu voor goed tot het verleden zal behoren na de laatste keer. Dit alles na 51.619 km in precies 48 maanden oftewel 208 weken of 1460 dagen. Als ik nog verder ga “uitzeven” zal ik gemiddeld amper 4 dagen per week hebben gefietst en als je daar nog vakanties zou aftrekken, wat ook wel een week of 4 vult, dan wordt het alleen maar “erger”. Ja wat is erg, dit is gezonder dan achter de geraniums zitten dat staat voor mij wel vast, zelf had ik nooit verwacht dat er na 4 jaar zoveel kilometers op de teller zouden staan.

Geen opmerkingen: