23 november 2009

Vijf "maagden"





Het is weer helemaal goed gekomen met het weer, tenminste als je de berichten serieus neemt met windstoten en regen dan mogen we hier niet mopperen. Mijn bedoeling was eventueel weer een ritje Friesland maar dat leek me nou net even te veel van het goede want het waaide wel pittig en de lucht zag net even te indrukwekkend om zomaar te ver van huis te aan. Vandaag dus een kort rondje vlak bij huis, eerst richting Obdam en ervaren dat er toch leven is in de polder. Het zit n.l. zo, gisteravond laat reed ik met de auto op de A7 en zag in westelijke richting nogal veel licht wat volgens mij te maken moest hebben met de “gasput” die al zeker 25 a 30 jaar geleden z.g. is afgefakkeld. Toen, ben ik op een avond richting Alkmaarseweg gefietst omdat er “zomaar” een enorm vuur was te zien, het bleek wat men toen noemde “het affakkelen” van een gasboring. Toen ik vanmorgen langs die zelfde Alkmaarseweg reed, met een heel andere fiets als toen, zag ik dat er volop drukte was, maar wat men daar nu precies doet weet ik niet. Er wordt gebouwd lijkt wel, maar wat …….. de tijd zal het leren. Het ritje heb ik vervolgd richting Obdam langs de z.g. Wipbrug, mijn zwager was thuis en zet net zo gemakkelijk koffie als mijn zus dus even zitten en kletsen. Na Obdam via de Zomerdijk naar Wognum en daar liepen ze, allemaal in dezelfde richting met duidelijke sporen van vrijages, slechts vijf “maagden” bevonden zich in het gezelschap, nadere toelichting is volgens mij niet nodig maar ik vond het een nogal kleurig geheel. De lucht werd langzaam wat donkerder en voorzichtig heb ik de koers wat gewijzigd richting Middenmeer waar ik na klein 50 km weer binnen was.

Geen opmerkingen: