15 maart 2021

Het is allemaal weer veilig gegaan hoewel .......

 


Ja, waar zal de “reis” vandaag heen gaan, op bezoek bij familie of kennissen is nog steeds een beetje huiverig, want stellen ze het wel op prijs als er onverwacht bezoek komt, ik weet het niet, laat ik dus maar het HEM-rondje doen dat is alweer een tijdje geleden dus op pad.





  In Hoorn nog even afdwalen langs het “Houten Hoofd” waar de scheepsjongens van Bontekoe nog steeds niet zijn verplaatst en waar verder ook niks valt te beleven het is er stil op deze maandagmorgen . Ik had de wind toch een beetje onderschat, vorige week was het af en toe echt storm maar deze week is dat probleem niet aan de orde dacht ik. Ik ben van gedachten veranderd, het was op de dijk langs het Markermeer zelfs zo “winderig” dat ik een stuk van de dijk af ben gegaan om toch wat veiliger mijn weg te kunnen vervolgen. Later weer teruggekeerd naar de dijk omdat het toch wel weer mee leek te vallen.  Op het stuk waar de wind naar mijn smaak net te gek was ben ik links gaan rijden en als er verkeer aan kwam ben ik gestopt om geen enkel risico te lopen.

En geloof het of niet, die enkele auto die er langs gaat stopt naast me en ja hoor daar is hij weer, Ed de Boer (de kano-man) met zijn vrouw. Even kletsen en dan weer verder waar hij me op wacht om een stukje te filmen of foto’s te maken leek hem (en mij ook) wel leuk, dus t.z.t. zie ik wel iets.



Op dat stukje binnendoor bij Wijdenes zie ik een gevel staan die straks weer in de nieuwbouw zal worden vastgezet, maar nooit eerder zag ik zoiets, wel verschillende keren het z.g. vierkant van een West-Friese boerderij die behouden blijft bij een renovatie maar een losse voorgevel is in mijn ogen uniek.




Even verder kom ik in Oosterleek waar bij het kerkje nog een gedenkteken staat waar ik wel eens iets van had gehoord maar waarvan ik nu weet dat het ter nagedachtenis is aan Dirk Roos een verzet-strijder uit de oorlog die enkele weken voor het einde van de oorlog werd vermoord.

Mijn ritje van 93 km was met harde wind en geen zon eigenlijk somber maar aan het eind kwam er toch nog weer een zonnetje om de hoek en maakte weer veel goed.

Geen opmerkingen: