11 oktober 2021

Een bijzonder verhaal deze keer.

 

Het laatste bezoek 4 augustus 2021

Eerst even een aparte vermelding voor de “vaste” bezoekers van mijn blog. Afgelopen weekend kreeg ik een berichtje van Johan van Dijk, de zoon van Albert van Dijk “Mijn vriend van langs de weg” dat zijn vader ’s morgens vroeg was overleden op 97 jarige leeftijd. Voor mij altijd “mijn vriend van langs de weg” die ik 11 jaar geleden voor het eerst heb ontmoet. Ik ben een aantal keren bij hem in Kampen op bezoek geweest en heb vol bewondering en respect naar zijn belevenissen geluisterd als overlevende van het vernietigingskamp Buchenwald uit de 2e wereldoorlog. Ik zal deze man nooit meer vergeten die zo optimistisch in het leven stond na alle ellende die hij heeft meegemaakt.

Zijn kleindochter schreef het volgende,

M’n lieve, bijzondere, knuffelige en eigenwijze opa is niet meer! Vrede met z’n leeftijd maar missen zullen we hem zeker! Hij verbond de familie 💕

Zoveel herinneringen blijven in gedachten🥰

‘s Morgens altijd koffie doen bij opa!

  Elke donderdagavond met familie bij die oude!

“ Ik versta jullie niet maar ik ben blij dat jullie er zijn”

  Een lieve aai of handoplegging op m’n been, “ik hou ook van jou” 

  Mopperen over gaten in m’n broek… maar opa dat is de nieuwe mode ?! Tig keer vragen of ik geen andere kleren heb!

  Benzinetank van de scooter bijvullen, met een lucifer kijken of de tank al vol is, vervolgens fikt het hele huis af!! Maar we zijn er samen uitgekomen!

  Cardioloog vraagt aan opa, “meneer drinkt u wel voldoende? Opa antwoordt: “ ik dacht t wel, ik drink ‘s morgens een biertje, in de middag een Jägermeister en dan s’ avonds neem ik nog een biertje”. “Maar meneer, dat is niet wat ik bedoel”, antwoord de cardioloog 😂

  Samen pannenkoeken maken in een veel te dikke laag zonnebloemolie om vervolgens de hele avond misselijk te zijn van een dikke laag vet

  Op je scooter rijden tot je 97e. Wie doet dat nou? Volgens berekeningen een paar jaar geleden reed jij qua afstand elk jaar een rondje om de aarde! En nu is je laatste rondje gereden…

En nog veeeeel meer herinneringen wat we koesteren!! Maar je gaat nu naar oma, en dat is fijn voor jou 💖


Nu over het ritje van vandaag, ik moest weer een keer op verjaarsvisite mijn zus Margriet is vandaag 77 jaar geworden dus even naar Wervershoof en daarna het HEM-rondje in omgekeerde richting.






Heel veel boten en bootjes op het IJsselmeer/Markermeer soms op het water en een ander weer diep in het water maar alles vaarde, of voor plezier of voor de kost. Onderweg een paar keer een nat wegdek gehad vanwege de regen maar zelf niet één spat gehad op mijn rondje wat uiteindelijk 93 km is geworden met stopplaatsen na de visite bij de appel en de aardbeientelers langs mijn route.



1 opmerking:

Belle zei

Gecondoleerd met het overlijden van je vriend van de weg. Zo te lezen was hij zeer geliefd en hierdoor ook niet eenzaam op zijn oude dag. Toch nog een mooi leven na die zware jaren als tiener in de oorlog.