04 oktober 2021

De jeugd kent de verkeersregels niet.

 


Ik ben niet erg opgeschoten met het onderzoek naar het “tikkie” wat ik de laatste tijd geregeld hoor vanuit het “vooronder”, is het iets met mijn rechterschoen, is er iets met de buizen waardoor de ketting loopt wat het is ??????? ik weet het niet en kan ook niets vinden en toch is het er en het irriteert mij enorm. Straks maar weer opnieuw in het vooronder “duiken” en hopen dat ik dan iets verdachts kan vinden. Omdat ik niet precies een beeld had van de route voor vandaag ben ik van huis gegaan met het idee, ”Ik ga even naar broer Ben in Wervershoof en dan maak ik eerst een rondje over de dijk via Hoorn Enkhuizen en later Medemblik en dan zwaai ik in Wervershoof even van de route af.
Ik reed het witte lijntje en bij de rode stippen
was ik bijna "de klos" omdat hij de binnenbocht
linksom nam.

Alles ging ook ongeveer zo, hoewel ik in Wognum echt op een haar na ontsnapt ben aan een frontale aanrijding met een fietser. Die oen, petje, half dronken slap figuur, en van alles wat je maar kunt bedenken had zelfs nog commentaar toen ik schreeuwde “Kijk uit” broodnuchter als antwoord “kijk zelf uit” bloedstollend zoiets. Ik rechts in de berm over een opstaande rand, hij slippend en glijdend net niet tegen me aan geknald. Gelukkig geen schade en na deze ervaring weer opgelucht verder.

Dat het niet overal volgens de letter van de wet gaat zag ik een paar kilometer verder waar de berm was opgehoogd met een hele hoop afval wat op zo’n plaats het simpelst is te lozen zonder kosten voor de vervuiler.




Gelukkig bleef het hierbij en heb ik verder een lekker rondje kunnen maken via Hoorn langs “Het Houten Hoofd” en op de dijk langs Schellinkhout waar druk werd gesurfd.

 Na Enkhuizen zag ik dat vuurtoren “De Ven” op Andijk al in de steigers staat voor onderhoud en dat dit vast beter uit zal pakken als de Lange Jaap bij Den Helder. Bij de afslag naar Wervershoof trof ik broer Ben niet thuis dus kon zo weer verder.

In de polder was men bezig met de oogst van rode bewaarkool, 2 man snijden en 1 man in kratten stapelen. Thuis gekomen gaf de teller 93 km aan die op het fietsincident na heerlijk ontspannen zijn afgelegd.

5 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Senior. Controle van de klemmen van het trapstel gedaan?Sebastiaan en ik hadden lange tijd een tik/kraak in het vooronder. Klemmen vervangen. Groeten Kees🐸

Pé Koomen zei

Kees, de klemmen van het trapstel bedoel je hiermee het achterste verende gedeelte van de toeclipspedalen …?

Gert Reilink zei

Hallo Pe,

De klembeugels van je trap-as.
Dit jaar voor het eerst in 11 jaar velomobiel meegemaakt.
Experts zeggen dat als er een gaat, de andere slechts een Questie Van Tijd is.
Vandaar dat ik hier nu een reserve-setje heb ligggen.

Wim zei

Ik heb ook een keer ongelooflijk lang lopen zoeken maar een irritant tikkend geluidje.

Was inderdaad een kapot klembeugeltje van de crankset.

Belle zei

Eerste wat ik ook meteen aan moest denken: klembeugel. Check ze allebei! Meer info: https://kampeerwijzer.com/2015/03/01/tweede-klembeugel-ook-gebroken/