30 november 2022

Vaste koers, H,E,M. rondje

 


Het is vandaag weer een uitgelezen dag om een rondje weg te trappen lijkt mij, eerst even de broodbakmachine in stelling brengen om een glutenvrij brood te bakken, dan kan ik ondertussen een stukje fietsen.

Bij thuiskomst is er dan, als het goed is, weer een mooi brood “geboren” en is Tiny weer voorzien van een heerlijk gezond gluten vrij brood. Als ik van huis ga is het tegen 10.00 uur en besluit ik om even over Zwaag te gaan om bij Leo en Riet mijn neus om de hoek te steken.

Het is licht nevelig hier en daar maar prima fietsweer, geen wind en min of meer stil langs de weg waar ik een zwaan mooi zag spiegelen en het water zonder wind. Leo is alleen want Riet is even naar de slager en zal nog wel even weg blijven. Na de koffie bedenk ik dat ik meteen wel het HEM-rondje er bij kan pakken het is mooi weer en ik heb de tijd.



Op de dijk is weinig drukte en op het water zie ik ook geen beweging tot ik in de bocht een vissersboot zag en dat de bewolking begon te breken, wie weet straks nog de zon erbij als het meezit.


In Enkhuizen moet ik omrijden omdat een schoonmaakbedrijf bezig is om de ophaalbrug bij de Dromedaris een beurt te geven en de groene aanslag laat verdwijnen. Paulus Potter zit nog steeds op z’n vaste stekkie en komt nooit klaar met z’n schilders klus.



Ik verlaat de “Haringstad” langs de stadsmuur op weg naar de dijk richting Medemblik enz. als ik bijna in Andijk ben zie ik nog een vissersboot die een hoop meeuwen om zich heen heeft en ook vraag ik me af hoe ze op zee de koers kunnen vastleggen/bepalen zonder hulpmiddelen als het mistig is zoals nu, je ziet nergens iets als je wat verder uit de kust bent.

Vandaag op de kalender en zo is het.

In Medemblik nog even een foto van een grote treurwilg bij kasteel Radboud en dan nog zo’n 10 km naar Middenmeer waar de teller stopt op101 km.

1 opmerking:

Wim Schermer zei

Hi Pé,
Die vissers gebruiken, net als jij, GPS. En ze hebben om in de mist te zien radar aan boord.
Groeten,
Wim