05 januari 2023

Honden op het fietspad, kijk uit.

 


Iedereen zal begrepen hebben dat het gisteren geen weer was om met de Quest op pad te gaan om zomaar een rondje te ontspannen. Ik heb die dag toch redelijk goed besteed met het opruimen van alle Kerstspullen en dan vooral de verlichting buiten omdat er gisteren een paar deskundigen zouden komen om in de tuin bij Tiny wat bomen in tekorten en er zelfs één om te halen en dan moesten alle kabels en snoeren weg zijn.

Knap werk van deze bomenkappers echt vakwerk zoals ik dat als leek heb bekeken. En vandaag kon het weer, weinig wind en volgens de laatste berichten blijft het de hele dag droog, nou wat wil je nog meer. Het HEM-rondje lijkt me voor vandaag net zo’n tripje en dat bleek inderdaad zo te zijn. Er was weinig te zien onderweg, er was om zo te zeggen nergens een kop onderweg langs de straat, iedereen bleef bij de kachel denk ik, als die al warmte geeft. Om op de dijk langs het Markermeer/IJsselmeer te komen ga ik via Berkhout naar Scharwoude en dan linksom op naar Hoorn.



Als ik eenmaal na Hoorn echt de kale dijk op ga is de lucht wat twijfelachtig, er zou zomaar wat regen van kunnen komen dacht ik maar het bleef droog en nu ik thuis ben is er hier een hele blauwe lucht te zien.


Op het water is geen enkele boot te bekennen tot ik bij “De Ven”, het vuurtorentje/lichtopstand bij Andijk toch nog een diehard zie zeilen. Ik bleef bovenop de dijk hoewel ik al een aantal keren beneden langs ben gegaan wat uitstekend is bevallen, dus gewoon op de weg. Er lopen bijna altijd mensen met honden op de dijk en dat is niet prettig. De ene heeft hem loslopen en de ander heeft hem vast aan de band maar die is dan wel 4 of 5 meter lang, de meneer of mevrouw links en de viervoeter rechts of links net waar hij heen gaat.

Vandaag bleef ik “boven” en heb op die afstand van Andijk bij “De Ven” tot Medemblik 12 passages gehad met ingeknepen rem omdat er honden los of aangelijnd liepen op het fietspad.

In de Wieringermeer zie je geregeld die afwijkende verlichting lampen in de kassen om de groei te bevorderen terwijl de kranten vandaag vermelden dat er veel buitenlandse werknemers thuis zitten omdat er minder wordt geoogst i.v.m. de hoge gasprijzen.

Het laatste plaatje is een beeld van de verzameling kerstbomen bij de buren waar t.z.t. een vreugde vuur van moet worden gemaakt op een vrije ruimte buiten het dorp. Het was toch nog weer 91 km genieten op deze dag in het begin van januari.

Geen opmerkingen: