30 maart 2023

Vrij stevige wind op de dijk

 


Laten we er even bij stilstaan, niet te lang want stilstand is achteruitgang, maar de maand maart is alweer voorbij en dat was echt van “maart roert zijn staart” alle soorten weer hebben we gehad en dan maar hopen dat april beter zal worden hoewel men zegt ook wel “april doet wat hij wil”. We wachten maar af want we kunnen er zelf toch niets aan regelen.

Vandaag nog weer even het HEM-rondje gedaan en het eerste wat mij opviel was in Wognum waar ik een stelletje Nijlganzen zag, volgens mij met een moderne inslag, vroeger had je alleen maar grote gezinnen ook bij de ganzen en hier was maar één nakomeling, voor mezelf bedacht ik dat er waarschijnlijk wel een aantal zijn gesneuveld door natuurlijke vijanden van dat kleine spul.


En even verder werden de voorbereidingen getroffen om een heel zwanengezin op de wereld te zetten, de natuur leeft wel ondanks de lage temperaturen.



Bij Schellinkhout werd weer volop gesurft, er stond wind zat en de witte schuimkoppen waren volop aanwezig als bewijs. Met een beetje doortrappen passeer ik Enkhuizen en blijf daarna op de weg rijden en niet bovenop de dijk vanwege de behoorlijke stijve wind die op de zijkant blies.




Bij Andijk, nadat ik lichtopstand “De Ven” was gepasseerd liepen er heel wat schapen met lammetjes op de dijk, dus echt, het voorjaar dient zich overal aan. Het is dan nog even doortrappen en Medemblik komt inzicht en dan nog een kilometer of  10 en ik ben weer in Middenmeer na 89 km, het was weer heerlijk .

Geen opmerkingen: