29 januari 2009

Verkeers vandalen




Hoe zal ik mijn verhaal van vandaag noemen, ik voel nog de adrenaline stromen en zou me bijna nog op gaan winden als ik aan de situatie van vanmiddag denk. Het weer is prima, hoewel het fris is, maar alles met elkaar is het prima fietsweer dus dan ga ik als het half kan, helemaal op pad met de Quest en zo ook vanmorgen. Niet wetende hoe mijn route van vandaag zal gaan ben ik van start gegaan, eerst maar eens de polder uit in zuidelijke richting. Via Twisk en Midwoud kwam ik in Nibbixwoud waar ik via de van der Deureweg naar Zwaagdijk en Zwaag ben gereden en verder over de Noorderdracht naar Blokker. In Blokker heb ik even mijn neus laten zien bij mijn zwager en zus en na een bak koffie weer verder via Hoorn en Scharwoude en dan langs de dijk naar Schardam daar weer rechtsaf en via Beets naar de weg die mij via nog een paar afslagen richting Alkmaar zal brengen. De weg waar ik toen reed gaat rechtdoor naar Alkmaar langs Stompetoren, ik reed op het fietspad en zag toen tot mijn ergernis wat er gebeurde aan de andere kan van het kanaal. Een groepje scholieren, 3 in totaal, waren samen bezig een aantal verkeersremmers met palen zodanig proberen te vernielen door ze dwars af te buigen en erop te springen in de hoop dat de mogelijk af zouden breken. Welk leed ze daarmee bij eventuele automobilisten te weeg zouden kunnen brengen is op zo’n moment niet aan de orde, stoer doen voor een aantal meisjes is op zo’n moment veel belangrijker. Helaas, toen ze in de gaten kregen dat ik foto’s maakte waren ze heel snel weer op weg naar huis, ik ben een stukje omgereden en de gasten achterop gereden en heb ze voor de keus gesteld: “Of jullie keren terug en zetten de palen weer rechtop, of ik stuur deze foto’s door naar de politie, aan jullie de keus” De grootste met een bont jack en dito muts met bolletje erop en brildragend probeerde me nog te overtuigen dat ze hem niks konden maken want we zijn in groep en dan weet je nooit wie het precies heeft gedaan, maar de andere twee keerden meteen de fiets om terug te gaan, die voelden nattigheid. Ik vertelde ze dat ik straks terug zou rijden en controleren of het weer in orde was, ze hadden echter geluk dat een stel jongens wat later daar gepasseerd was de palen weer overeind hadden gezet, maar zoiets is echt spullen van een ander zonder aanleiding vernielen en niet stil staan bij de gevolgen voor andere verkeersdeelnemers. Na deze ervaring ben ik weer verder gegaan richting Heerhgowaard en zo weer naar huis. Het was voor vandaag een kleine 100 km en het totaal is nu op 38.321 km gekomen.

Geen opmerkingen: