28 maart 2022

De maandagmorgen start.

 


Bij de start was het zwaar bewolkt en zelfs een klein beetje nevelig maar het heeft me er niet van weerhouden om toch een rondje weg te trappen. Ik was gisteren vergeten om nog iets in de auto van Tiny te zetten en dat heb ik dus vanmorgen even per fiets die kant opgebracht, net zo’n ritje voor het begin van de week.

Toen ik na Avenhorn de brug over ging naar de Beemster was het nog licht nevelig maar de wind stelde weinig voor en zo was ik binnen de kortste keren op mijn bestemming. Na de koffie met koek ben ik weer richting Middenmeer gegaan en toen liep het onderweg ietsje uit de hand en werd het HEM-rondje er nog aan vast “geplakt”.

Je ziet verschillende soorten bloeiende bomen, prachtig maar als de bloei over is heb je gelijk een bende van vallende bloembladen. 





Langs de dijk van het Markermeer is altijd wel wat te zien en ook nu weer. Een lepelaar die daar rustig rond liep en dan de Nijlganzen hebben op het eerste gezicht allemaal een “blauw” oog en de volgende “club” kolganzen is nogal slordig met de eieren als ik dat zo zag, een nest en ook daar omheen liggen er genoeg.

Als ik weer in de polder ben zie ik dat op het voormalige landbouwbedrijf van de Gebr. Bergmans een enorm groot warenhuis in aanbouw is en zo verdwijnt er steeds meer herkenbaars in de Wieringermeer, is het geen glas dan is het wel een datacentrum of een windmolenpark.


Net voor de Tussenweg wordt gelukkig nog gezaaid op een stukje “vrij land” waar Jan Knook zijn bedrijf had en nog geen 100 meter verder op het zelfde perceel is industrie in ontwikkeling, allemaal voor schonere energie ?


Om alles wat op te vrolijken schijnt gelukkig de zon weer als ik thuis kom na dit rondje van 120 km en is het stukje vernieuwde fietspad bijna klaar voor gebruik.

Geen opmerkingen: