05 augustus 2021

Kleintje dicht bij huis.

 


Vanmorgen had ik eerst wat andere bezigheden en zodoende kon ik pas ruim na de middag een rondje maken met de Quest. Niet ver van huis gaan deze keer anders is het donker voordat ik weer thuis ben. En als ik dan in de buurt wil blijven voor een klein rondje moet ik de buitenkant van de polder rondgaan, de Schagerweg heen en terug eraf trekken dan blijft er nog genoeg over en ben ik steeds dicht bij huis. Dus eerst de Schagerweg en dan langs de Koggerandweg naar Medemblik om vervolgens langs de dijk in Noordelijke richting te gaan.




Bij de haven van “Oude Zeug” even kijken of er iets bijzonders is maar dat valt tegen, een grote hijskraan is bezig met onderdelen van windmolens te verplaatsen en verder is er niets bijzonders. Wel de nodige boten en bootjes op het IJsselmeer waarbij de windmolens van het Friese energienetwerk zelfs heel dichtbij lijken te komen als ik in zoom.



Bij het monument van “het gat van de dijk” is het nogal druk door de verplaatsing met wat meer gegevens trekt het toch meer mensen vooral in deze vakantieperiode.





Ik vervolg mijn ritje richting Wieringen om langs de rand van de polder te blijven en zie langs de Waardweg dat er een begin wordt gemaakt met het combinen van de eerste tarwe. Achter de combine zit een "hakselaar" die het stro gelijk verpulvert om met wat groenbemesting een betere structuur te maken voor het volgende gewas. Zo’n 60 jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met graan in het algemeen, ik kon toen tarwe , gerst en haver nog niet van elkaar onderscheiden, ik had er nooit iets mee te maken gehad maar toen ik er eenmaal in zat leerde ik heel snel en zal het nooit meer vergeten, zo rond mijn verjaardag, de 28e van deze maand, was het de meeste jaren “topdruk” met ontvangst, drogen en verwerking van allerlei graanproducten. Nu kijk er met plezier op terug net zo plezierig als het rondje fietsen van vandaag wat er na 70 km weer op zat.

Geen opmerkingen: