Heel even melden dat ik weer “boven water” ben, na een korte
afwezigheid zal ik proberen om weer af en toe iets aan mijn blog toe te voegen.
Nu kan ik wel een stukje schrijven over mijn vakantie ervaringen maar die gaan
in veel mindere mate over fietsen. Wel kan ik een bijzondere foto plaatsen van
29 jaar geleden, in het vorige verslag schreef ik over de bijzondere ontmoeting
met Henk Godschalk, op facebook heb ik deze foto al geplaatst maar omdat niet
iedereen op facebook “zit” hoewel ????
af en toe denk ik dat je een uitzondering bent als je er niet mee bezig
bent. Maar goed de foto is van 29 jaar geleden, een toertocht door de Franse
Alpen van 1000 km in 8 dagen, bijna een beetje “Tour de France” voor
ploeteraars. Lees het vorige verhaal en alles wordt duidelijk, Henk “staat”
links op de foto in zwart tenue en zit nog steeds op een racefiets en is
fanatieker dan ooit. Bovendien kwam ik door Henk op de blog van Henk V, de man die een kei is in het ontwerpen en aanpassen van deze, voor alle trainingsvormen geschikte site om je verrichtingen in alle vormen zichtbaar te maken, kijk maar eens op www.bikeplanner.com . ik kreeg vanmorgen een mail waarin Henk V aangaf dat er nu ook een icoon is toegevoegd voor ligfietsers. Neem de tijd om deze blog te bestuderen en je zal versteld staan van de onbeperkte mogelijkheden. Op de andere foto staan de beide "Henken" hego en Henk V met zijn racefiets een ontmoeting op de camping, Henk V woont in Frankrijk en hego woont in IJmuiden en toch met hetzelfde sop overgoten, n.l. fietsen en de verrichtingen naderhand controleren op de blog van www.bikeplanner.com
Ik begon na mijn 65e met deze verslavende hobby. Op 26 november 2023 reed ik 18 jaar met een Quest en heb in die periode 258.738 km afgelegd en nog steeds met heel veel plezier, laat je nooit weerhouden dat leeftijd een beperking is. Gemiddeld reed ik 14.105 km per jaar en geen kilometer met tegenzin, alle keren genieten en het is de beste manier om fit en gezond te blijven. Bovendien hoop ik dit nog jaren vol te houden. WIE ZOEKT KENT DE QUEST NIET, WIE DE QUEST KENT ZOEKT NOOIT MEER
29 juni 2013
17 juni 2013
AGU-Mont Ventouxtocht herinneringen na 29 jaar
Eindelijk
daar is ie dan, een kort berichtje ook al fiets ik niet met de Quest maar wel
af en toe op de “huistuinenkeukenfiets”. Op en neer naar Annecy over een oude
spoorbaan die is geasfalteerd en nu dienst doet als fietspad/skeelerbaan. En
dan beseffen dat het hier goed toeven is met zo’n 34 graden en een blauwe lucht
en bijna windstil. Waarom toch een bericht op mijn blog zetten, heel simpel om
de ervaring die ik hier opdeed aan mijn lezers bekend te maken. Het volgende
overkwam ons toen we hier nog maar net waren, naast ons stond ook een Hollands
echtpaar en de man in dit tweetal was en is nog steeds een fanatiek fietser,
wel op de racefiets maar die tijd heb ik ook gekend dus een medesportieveling.
Al pratende over onze hobby/verslaving vertelde hij dat hij een leuke blog wist
van een kennis die hier in Frankrijk woonde en meteen werd het kaartje met de
gegevens opgehaald www.Bikeplanner.com training registratie Planning Blog.
Ik gaf hem een kaartje met daarop de gegevens van mijn blog en zo scheiden onze
wegen. Diezelfde middag fietsten wij richting Annecy en ontmoeten deze man weer
samen met zijn vrouw, stoppen en het eerste wat hij vroeg was aan de hand van
mijn kaartje : “Ben jij diezelfde Pé Koomen die in 1984 de AGU-Mont
Ventouxtocht heeft gereden, 1000 km door de Alpen met Alcmaria Victrix”
inderdaad dat was ik was mijn antwoord, maar wie ben jij dan was mijn vraag,
“Ik ben Henk Godschalk” en zo was de zaak rond na 29 jaar ontmoeten we elkaar
op een camping in Frankrijk. We hadden elkaar niet herkend maar die naam Pé
deed voor Henk de deur dicht of open net wat je er van wil maken. Henk fietst
nog steeds zeer fanatiek zowel thuis als hier in de bergen en ik, ja ik fiets
alleen thuis wat fanatieker en doe het hier rustig aan. Wel af en toe op hoogte
bivakkeren zoals afgelopen zondag op de Col de Joly, 2000 m hoog en nog 24
graden heerlijk vooral bij de gedachte aan het Hollandse weer. Omdat ik
meestal/altijd mijn “plaatjesmaker” bij me heb kan ik er nu ook weer een paar
leuke bij plaatsen. En dan maar weer tot een volgende keer.
05 juni 2013
Weinig nieuwe wegen te vinden..
En weer schijnt de zon denk ik als ik wakker wordt, het is
nog vrij vroeg maar er is geen wolkje te zien dus hij komt zeker. Eerst de vlag
uit, de overburen zijn vijftig jaar getrouwd dus de straat ziet er gezellig
uit. Vandaag maar een klein rondje en niet te gek maken, bovendien heb ik me
voorgenomen om nu eens langs wegen en of paden te gaan waar ik niet te vaak
langs kom. Het blijkt toch moeilijker dan ik had gedacht, ik ben overal al zo
vaak geweest maar ik ga vandaag wel tegen de gewoonlijke richting in, een keer
rechtsom i.p.v. de vaste route linksom. Via de Kolhornerweg kom ik in Kolhorn
en neem daar de meest linkse route om zo richting Winkel te gaan, onderweg
passeer ik nog een bezige agrariër die al aan het rijen fraisen is, meer voor
het onkruid als voor de aardappelen heb ik het idee. Elke keer denk ik zal ik al afslaan of ga ik
nog even door en elke keer wordt daardoor het rondje iets groter,
Noord-Scharwoude Schoorldam en dan volgt uiteraard Schoorl. Ik neem de
Schoorlsezeeweg en en via de duinen en bossen kom ik bij Hargen en kijk met de “strandjutter”
mee richting de vloedlijn er is weinig vertier zo te zien. Het ritje aan de
buitenkant van de Hondsbosschezeewering gaat altijd vrij rap en aan het einde
staat de grote driepoot nog steeds op de zelfde plek. Eenmaal weer boven neem
ik voor het eerst het fietspad achter het Korfwater en door de duinen ook
achter het reactorcentrum in Petten, een aparte ervaring met hier en daar
steile stukken en losse schelpenpaadjes. Bij één van de steilere stukken komt
net een ligfietser omhoog dus kan ik vaststellen dat ik niet de enige
driewieler in de duinen ben. Als ik weer op een los stukje schelpenpad kom wat
omhoog gaat moeten alle zeilen bij de mast om boven te komen maar ook dat is
weer gelukt en toen ik het bordje Callantsoog zag komen ben ik rechtsaf gegaan
linea recta naar Middenmeer waar precies de 80 km was volgemaakt. De totaalstand is nu 49.536 km, en 't gaat nog steeds heerlijk.
04 juni 2013
Het weer was van invloed.
Is het weer van invloed, ja, ik kan dit volmondig beamen,
voor mij is het weer van invloed anders doe je geen boodschap voor een ritje
van 80 km wat dan zomaar uitgroeit naar 136 km. Ja zo ging het vandaag, in de
planning “stond” 80 km op en neer naar Zuidoostbeemster maar
het liep allemaal weer heel anders. In de Bobeldijk zag ik een eenden paar met
pullen die allemaal al de tekening van “pa en moe” hadden meegekregen. En zo
rond 11 uur zat ik bij Tiny aan de koffie en zat Remco ijverig te zoeken naar
een voor hem geschikt voertuig op internet. Even wat bijkletsen en ondertussen
genieten van het bekende bakkie troost en dan is het, na een broodje weer zo
ver, de fiets naar huis brengen. Remco had ondertussen een afspraak gemaakt met
de garage en zou daar voor 13.00 uur zijn dus in mijn “rondje” kan ik dat ook
wel even meenemen en kijken waar zijn oog op gevallen was. De afstand naar de garage is maar kort en
over de dijk op het fietspad ben ik zo in Edam. Eenmaal ter plaatse was de
kogel al door de kerk en kon ik hem gelijk feliciteren met zijn aankoop. Op dat
moment ben je toch al uit de route en door het mooie weer werd het alleen maar
erger want van Edam naar Volendam is maar even en dan langs de dijk weer omhoog
want ik zal toch weer in Middenmeer moeten komen. Het was niet echt druk op “De
Dijk” in Volendam en heel vlot kwam ik aan het eind waar ik in alle rust een
foto kon maken met Marken aan de horizon. Verder langs de IJsselmeerdijk bracht
me bij het gemaal waar ik even naar boven ben gelopen maar zag weinig nieuws
vanuit dat uitzicht boven op de dijk. Dus weer naar beneden en in de
startblokken voor de laatste etappe en dan ontstaat er wat twijfel, zal ik bij
Scharwoude afslaan of ga ik nog even via Hoorn, Enkhuizen en Medemblik,
inderdaad dan is het weer echt van invloed en trap je zo maar wat verder dus
langs de dijk zoals op de kaart is te zien maar het meest opvallend voor de
kenners is het feit dat bij Wijdenes niet is omgereden, je kan de dijk weer
helemaal volgen, nog niet met de auto maar met de fiets ging het prima. En zo
werd het dus een ruim rondje waarbij ik nog even ben gestopt voor een foto van
een landbouwwagen die in de bocht bij Schardam zijn langste tijd op 4 wielen
had gehad, nog een geluk dat hij niet beladen was. En zo ben ik wat ruim
bemeten weer in Middenmeer aangekomen als een zeer voldaan en gelukkig mens omdat
het een ietsje meer werd zonder problemen.
03 juni 2013
Voorzichtig, dan heb je minder risico.
Na de berichten op de blog van de “Bobslee Strada” bekijk je
één en ander toch weer wat met ander ogen, waarom moet het altijd zo hard gaan,
ik weet wel dat het vaak ongemerkt gaat maar toch, net als bij de slager mag
het ietsje meer zijn, zouden we samen moeten zeggen “Nee” liever ietsje minder
maar we weten het allemaal “De wil is goed maar het vlees is zwak” ook al is er
geen vrouw in de buurt. Ik was van plan om vanmorgen even naar Bovenkarspel te
fietsen en dan met een klein ommetje weer naar huis. Het fietsen ging prima
maar de temperatuur viel me vies tegen, zal het voorjaar hiermee door blijven gaan
of heet het al bijna zomer, nog 3 weken en de dagen beginnen weer te korten en
nog hopen we op een mooie warme zomer, zoals vroeger. Tot aan Bovenkarspel had
ik de wind in de “rug” en dat merk je echt wel. Even bij mijn schoonzus langs
die net terug was van een vakantie uit het warme Turkije waarbij ze niets
hebben gemerkt van de onlusten. Ik vraag me af waar in Europa is het aantrekkelijk
warm, zover ik nu kan beoordelen, nergens. Terug ben door “De Streek” gereden
naar Hoogkarspel en vervolgens over Zwaagdijk naar Wognum. Op de Zwaagdijk, bij
Hans Wiering voor de deur had net een aanrijding plaats gevonden, voor zover ik
kan beoordelen geen persoonlijk letsel maar beide auto’s zijn dichtbij “einde
gebruik”. Bij Wognum lijkt het mij, dat er een rotonde wordt aangelegd vlak
naast het viaduct dat zal wel een betere doorstroming geven op de weg vanaf
Hoorn. Iets heel anders het is echt opvallend hoe er tegenwoordig bermonderhoud
wordt gepleegd. Het viel me de laatste tijd steeds eer op dat bermen zowel
langs wegen als langs fietspaden ongeveer één meter breed worden gemaaid zowel
links als rechts en de rest blijft groeien, het Fluitenkruid groeit boven alles
en iedereen uit en vormt de meest irritante bermbloeier voor “laagvliegers”
zoals mensen op ligfietsen dus waar niets aan onderhoud is gedaan, oppassen en
geen risico nemen anders gaat het net als bij die automobilist. Het ritje werd al met al net 69 km, laten we zeggen een leuk oefenritje.
Abonneren op:
Posts (Atom)