20 nieuwe o-ringen van 4 mm |
De slijtage is goed zichtbaar |
Na 5 minuten zitten de nieuwe o-ringen er alweer om |
Twee oude ringen en één nieuwe en zie hoe duidelijk de ingesleten banen zijn. |
En alweer
een dag zonder ook maar één kilometer te fietsen, je kunt het druk hebben als
je niet meer aan het arbeidsproces deelneemt. Afgelopen donderdag begon de “drukte”,
’s
middags iemand wegbrengen, ’s avonds op verjaarvisite, vrijdag naar een goeie
kennis in Elst, vrijdagmiddag op familiebezoek in Oosterbeek en na een hotel
overnachting zaterdag naar Oss om de beste vriendin van Tiny en haar man met
een bezoek te vereren wat al maanden geleden was gepland. En tot overmaat van
ramp zondag naar een avondwake i.v.m. een overleden vriendin en vandaag naar de
crematie, allemaal “dingen” die steeds veelvuldiger lijken voor te komen vooral
als de jaren wat oplopen. Maar goed nu alles weer in normale banen lijkt te
gaan lopen eerst de fiets verzorgen, zoals ik al een keer had aangegeven
moesten de o-ringen van het tandwiel onder de stoel vervangen worden, helaas
bleek toen dat de maat van 3,5 mm niet het gewenste resultaat opleverde, de
oude uit de vuilnisbak gezocht en opmeten, 4 mm, geen wonder dat ik meer geluid
in de fiets had. Ze worden echter niet meer gebruik door Velomobiel en zo kreeg
ik van Theo het adres in Duitsland om ze zelf te bestellen, eerst uitzoeken hoe
en wat en later zeg je, het is simpel. Alleen had ik iets niet helemaal door en
bestelde 10 stuks 4 mm 0-ringen, later bleek dat ze geleverd werden in sets van
2, dus ik heb er nu 20 en kan voorlopig weer zo’n 100.000 km vooruit met een
geruisloze Quest, super. En Theo bedankt voor het adres van www.ginkgo-veloteile.de
4 opmerkingen:
Ik denk dat de reductie van decibels met nieuwe O-ringen verwaarloosbaar is. Je kan beter investeren in een paar goede oordoppen, bij voorkeur op maat gemaakt. De meeste decibels komen van de wind.
Ik heb geen O ringen ( vm.nl gebruikt ze immers niet meer ) maar weet ook niets van een lawaaige ketting. Dat is ie 1 keer geweest maar toen zaagde de ketting zich door een ( iets verkeerd geplaatsde ) verstevingsbrug over de kettinggoot :-))
Het mooie van de Questen en Strada's is dat de allernieuwste bouwseries techniek hebben die vaak ook in oudere modellen past omdat de maten vrijwel gelijk gebleven zijn. Een ouder model kan dus "gemoderniseerd" worden met modernere onderdelen. Dus ook een tandkransje zonder O ringen :-)
@ Piet, ik rijd ook met oordoppen, maar niet op maat gemaakt. Weet jij een adres voor oordoppen op maat? Groeten Benny
Alle gehoorapparaat leveranciers kunnen ook oordoppen op maat leveren. Gehoorapparaten gebruiken namelijk vaak dezelfde oordoppen.
Een reactie posten