Ik begon na mijn 65e met deze verslavende hobby. Op 26 november 2023 reed ik 18 jaar met een Quest en heb in die periode 258.738 km afgelegd en nog steeds met heel veel plezier, laat je nooit weerhouden dat leeftijd een beperking is. Gemiddeld reed ik 14.105 km per jaar en geen kilometer met tegenzin, alle keren genieten en het is de beste manier om fit en gezond te blijven. Bovendien hoop ik dit nog jaren vol te houden. WIE ZOEKT KENT DE QUEST NIET, WIE DE QUEST KENT ZOEKT NOOIT MEER
22 januari 2009
Wiellagers vervangen
Een regendag, ja ook dat komt voor in het Nederlandse klimaat. Dan heb ik mooi gelegenheid voor een inspectie van de voorwiellagers van de Quest. Als ik over mooie gladde asfaltwegen fiets dan hoor ik een geluidje extra wat ik alleen kan plaatsen als lagers die niet helemaal meer 100% zijn. Dus dan op onderzoek uit, de auto naar buiten en ruimte creëren om de Quest op zijn kant te leggen. Eerste wat oude kleden uitgespreid en vervolgens de fiets op de rechterzij gelegd, dan aan de wielen voelen en constateren daar er heel weinig aan mankeert. Het rechterwiel is totaal geruisloos en draait minuten lang door als ik er een “zwaai” aan geef, het linkerwiel is merkbaar luidruchtig en vereist nadere inspectie. Eerst binnenin de 2 moeren op de schokbreker losdraaien en vervolgens de drie borgveertjes van de stuurstangen verwijderen en de stangen van de kopjes afdrukken, alles gaat prima, ook het door schuiven van de kabel van de kilometerteller naar buiten in de wielkast gaat zonder problemen. Vervolgens kan ik het wiel met schokbreker naar buiten halen en de dop op het wiel verwijderen en met een inbussleutel de laatste hindernis verwijderen om het wiel los te halen. Het lagertje draait niet echt “prettig” om zo maar te zeggen dus die zal eruit moeten. In overleg met Theo (van Velomobiel) ben ik voorzichtig begonnen om de oude lagertjes eruit te tikken maar niet voordat ik een paar nieuwe had gehaald bij een plaatselijk mechanisatiebedrijf, het nummer wat ik moest hebben was volgens Theo 6001, ik moet er niet aan denken dat ze er al uit liggen en er geen nieuwe voorhanden zouden zijn. Bij het eerst en grootste bedrijf op dat gebied liep ik het al op, het vakje waar ze behoorden te liggen was toevallig net leeg dus op naar de volgende en daar was het geen probleem. Nadat het eerste lager naar buiten was gewerkt was het tweede geen probleem en konden de nieuwe lagers geplaatst worden. Alles kon weer in omgekeerde volgorde worden terug gezet en geschroefd, voor ik de stuurstangen weer vast zet doe ik er eerst een “klodder” vet op en daarna de borgveertjes weer vastzetten als ik nu aan het wiel draai is hij net zo stil als het rechterwiel en dat was de bedoeling. Toch nog een zeer nuttige dag ondanks de regen en wind waar we het vandaag en mogelijk ook morgen mee moeten doen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten